سلامت مردان و انواع بیماری مردان

سلامت مردان بهتر است در دو قسمت بررسی شود، یکی مردان جوان و دومی افرادی که در سن میانسالی و پیری قرار دارند. در مردان جوان می توان به مسئله عفونت هایی که از طریق تماس جنسی مشکوک و پرخطر ایجاد می شود، HPV، زگیل تناسلی و همچنین سرطان بیضه اشاره کرد. در مورد بیماری های دوران میانسالی و پیری نیز می توان به پرستات و سرطان مثانه اشاره کرد.

مردان جوان و انواع بیماری ها این سن

ارگانهایی که سلامت مردان جوان را بیشتر درگیر می کند مسئله عفونت ها و تورم بیضه است. درواقع بیماری های که در این دوران بیشتر اتفاق می افتد شامل عفونت های مجرای و تورم بیضه می باشد.

عفونت ها

در مردان جوان دو مسئله وجود دارد؛ یکی مسئله عفونت های است که از راه تماس جنسی مشکوک و پرخطر منتقل می شود که منجر به بروز عوارض زیادی مثل ترشحات مجرا، سوزش ادرار، تکرار ادرار، تنگی مجرا خواهد شد. که درمان آنها متاسفانه درمان ساده ای هم نیست و فرد بیمار مجبور است هفته ها و ماه ها دارو مصرف کند و با خطر عود بالا نیز همراه است. در کنار این مسائل، مسئله HPV و زگیل تناسلی هم جود دارد و وقتی به همسر آنها و یا پارتنر آنها منتقل می شود می تواند زمینه ساز سرطان دهانه رحم باشد.

تومور بیضه

مسئله دوم در مورد سرطان های است که در این دوران اتفاق می افتد. که مهمترین آن سرطان و تومورهای بیضه است که درجه بدخیمی بالای دارند و باید در مراحل اولیه کشف شوند. پس هرگونه تورم با درد یا بدون درد بیضه به علاوه شواهدی از قرمزی پوست حتی شواهدی از التهاب و عفونت حتماً باید بررسی دقیق با سونوگرافی انجام شود. چرا که در مرحله اولیه تشخیص، با شیمی درمانی و جراحی  می توان کنترل کرد. جمع شدن مایع اطراف بیضه، تورم های بدون درد بیضه و دردهای مبهم بیضه و شواهد عفونت حتما باید بررسی دقیقی با سونوگرافی انجام شود.

بیماری های دوران میانسالی و پیری مردان

دو ارگانی که سلامت مردان را در میانسالی و پیری بیشتر درگیر می کند، پروستات و مثانه است. در واقع بیماری های که در این دوران بیشتر اتفاق می افتد شامل پروستات و سرطان مثانۀ می باشد.

پروستات

پرستات را با تست غربالگری می توان تا حد زیادی تشخیص داد و استفاده از آزمایش خون PSA کمک کننده است. اما هر PSA بالایی نشانه بدخیمی نیست. 70% افرادی که PSA بالایی دارند بیماری خوش خیم دارند، ولی افرادی که PSA بالای دارند فارغ از اینکه علامت ادراری داشته باشند یا نداشته باشند حتماً باید نمونه برداری انجام شود. نکته مهم آن است که هیچ تفاوتی از لحاظ علائم ادراری بین بیماری خوش خیم و بد خیم پرستات وجو ندارد. لذا تنها راه قطعی تشخیص خوش خیمی و بدخیمی در افرادی که PSA بالای دارند فقط نمونه برداری است.

سرطان مثانه

در مورد سرطان مثانه یکی از سرطان های است که سرطان شغلی هم به آن می گویند. 80% افرادی که سرطان مبتلا می شوند کسانی هستند که سیگار و اوپیوم مصرف می کنند. کسانی که سیگار و اوپیوم را با هم مصرف ریسک چندین برابری دارند برای ابتلا به سرطان مثانه نسبت به افرادی که فقط سیگار مصرف می کنند. خون ریزی بدون درد در افراد میان سال و مسن با سابقه سیگار علامت مهمی است که حتی یک نوبت آن هم باید جدی گرفت و بیمار باید تحت سونوگرافی، سیستوسکوپی و معاینات کامل قرار بگیرد.

چون اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان می باشد ولی اگر پیشرفت کند ارگان های لگنی آن باید تخلیه شود. لذا سیگار بیش از آنچه با سرطان ریه در ارتباط باشد با سرطان مثانه در ارتباط است و مهمترین نکته آن است اگر فردی خونریزی بدون درد داشت باید حتماً بررسی دقیق از نظر تومور مثانه شود.

با رعایت نکات بهداشتی و دوری از رفتارهای پرخطر می توان میزان عفونت های جنسی را کاهش داد. به علاوه اینکه افرادی در واقع علامت های خاصی در سیستم ادراری دارند مثل خونریزی، کاهش وزن یا دردهای پهلو، حتماً در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند تا بررسی های تکمیلی برای آنها انجام شود.