هایفما چیست؟

هایفما جمع­ شدن یا لخته ­شدن خون در داخل اتاقک قدامی چشم است (فضای بین قرنیه و عنبیه)، بدین صورت که خون قسمت زیادی از عنبیه و مردمک چشم را در­بر­ می­ گیرد و منجر می ­شود که به طور کامل یا به میزان کمی از قدرت بینایی کاسته شود.

هایفما معمولاً همراه با درد است. در صورت عدم درمان، می ­تواند مشکلات دائمی بینایی را به همراه داشته باشد.

هایفما اغلب براثر ضربه به چشم ایجاد می ­شود و منجر به افزایش فشار داخل چشم می­ گردد. اما در بعضی مواقع ممکن است بدون علائم در کودکانی که بیماری ­های خاص دارند مانند: کم خونی سلول داسی شکل یا هموفیلی ظاهر شود.

در صورت بروز هایفما، به مراقبت­ های پزشکی فوری نیاز است. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به هایفما استفاده از محافظ چشم هنگام ورزش­ کردن است. همچنین، آسیب دیدگی چشم را جدی بگیرید و حتی اگر خونریزی وجود ندارد، چشم پزشک خود را در جریان قرار داده تا معاینه شوید.

علائم هایفما چیست؟

هایفما علائم ساده ای دارد که این علائم عبارتند از:

• لخته خون قابل مشاهده در چشم.
  • حساسیت به نور.
  • درد چشم.
  • تیره و تار شدن دید یا در بعضی مواقع عدم بینایی.
  • در صورت كوچك بودن، لخته خون ممکن است قابل مشاهده نباشد.

هایفما چگونه تشخیص داده می­ شود؟

پزشک ابتدا از طریق پرسش از شما، یک شرح­ حال پزشکی کامل بدست می ­آورد تا ببیند آیا اخیراً چشم شما ضربه خورده است یا سایر بیماری ­هایی که می ­تواند منجر به خون­ ریزی در چشم شما شود، دارید یا نه. پس از انجام معاینه فیزیکی چشم، پزشک از یکی از روش ­های زیر برای تشخیص هایفما استفاده می­ کند:

• معاینه جامع و کلی چشم برای سنجش قدرت بینایی شما.
  • بررسی فشار چشم.
  • معاینه داخل چشم توسط میکروسکوپ ویژه ای به نام لامپ اسلیت.
  • ممکن است از سی تی اسکن برای بررسی شکستگی کاسه چشم (سوکت) در صورت ضربه خوردن چشم استفاده شود.

هایفما چیست؟چه عواملی باعث بروز هایفما می شود؟

شایع ترین علت بروز هایفما، ضربه به چشم است که معمولاً در اثر آسیب­ های ورزشی، حادثه در خانه یا محل کار یا زمین خوردن رخ می ­دهد. هایفما همچنین می ­تواند به دلایل ذیل ایجاد شود:

• رگ ­های خونی غیرطبیعی در سطح عنبیه (قسمت رنگی چشم)
  • عفونت چشم ناشی از ویروس تبخال
  • مشکلات لخته ­شدن خون مانند بیماری­ های هموفیلی و کم خونی سلول داسی شکل
  • مشکلات لنز داخل چشمی( کاشت لنز مصنوعی)
  • سرطان چشم

درمان هایفما

اگر هایفما از نوع خفیف باشد، تقریباً طی یک هفته می ­تواند به خودی خود بهبود یابد. درد هایفما را نیز  می ­توانید به کمک داروهای مسکن بدون نسخه که فاقد آسپیرین است، تسکین دهید. استفاده از آسپرین سبب رقیق ­شدن خون می ­شود و این می ­تواند باعث افزایش خون ­ریزی گردد، پس در این مواقع از مصرف آسپرین خودداری کنید. پزشک شما براساس عوامل مختلف تصمیم می ­گیرد که هایفما را به چه روشی درمان کند که این روش ­ها عبارتند از:

• سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما.
  • میزان آسیب­ دیدگی.
  • تحمل شما نسبت به داروهای خاص.
  • نظر شخصی یا اولویت ­ها.

هنگامی که پزشک شما این اطلاعات را جمع­آوری کرد، می ­تواند یکی از روش ­های درمانی زیر را انتخاب کند:

• قطره چشم (قطره استروئید برای کاهش التهاب یا قطره­ های گشاد­کننده برای تسکین درد).
  • استفاده از چشم ­بند و قرار­دادن آن روی چشم آسیب­دیده.
  • استراحت کافی.
  • محدود­کردن حرکت چشم( این به معنای عدم مطالعه و فشار آوردن به چشم است).
  • سر هنگام خواب حداقل 40 درجه بالاتر قرار گیرد (برای کمک به بدن در جذب خون).
  • بررسی فشار چشم به صورت روزانه.

عوارض هایفما:

یکی از جدی­ترین عوارض هایفما افزایش فشار چشم است. اگر طی بروز هایفما فشار چشم به طور خطرناکی بالا رود، پزشک ممکن است برای از بین بردن خون اضافی اقدام به عمل جراحی کند. آستانه فشار داخل چشم برای کسی که مبتلا به بیماری سلول داسی شکل است کمتر خواهد بود.

فشار در چشم جمع می ­شود، زیرا خون ناشی از هایفما می ­تواند کانال تخلیه چشم را مسدود کند. این ممکن است منجر به نوعی آسیب طولانی مدت مرتبط با گلوکوم شود. گلوکوم یک بیماری مادام العمر است که نیاز به درمان جدی دارد. پزشک شما به طور معمول کانال تخلیه چشم شما را بررسی می­ کند تا ببینید آیا آسیب دیدگی دراز مدت صورت گرفته است یا خیر. سپس پزشک هرگونه درمانی که لازم است صورت بگیرد را، ترتیب خواهد داد.