زونای چشمی چیست و چه علائمی دارد؟

زونای چشمی که به آن عفونت هرپس زوستر هم گفته می شود، یک عفونت ویروسی رایج است. وقتی ویروس آبله مرغان (واریسلا زوستر) دوباره فعال شود، هرپس زوستر رخ می دهد.

هنگامی که عفونت هرپس زوستر بر عصبی از صورت به نام عصب چشم تأثیر بگذارد، به آن زخم چشم تبخال یا زونا گفته می شود.

افرادی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا شده اند، در معرض ابتلا به هرپس زوستر چشمی قرار دارند.  این بیماری معمولاً در افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود.

در صورت عدم درمان کافی و سریع، هرپس زوسترچشمی می تواند باعث مشکلات بینایی دائمی شود، مانند:
– گلوکوم

– آب مروارید

– نابینایی

در صورت بروز علائم هرپس زوستر چشمی، مراجعه به چشم پزشکی بسیار مهم است.

علائم زونای چشمی چیست

– ایجاد جوش پوستی تاول دار. وزیکول ها کیسه های کوچک تاول مانند هستند که در سطح پوست ظاهر می شوند.
– پوست اطراف جوش تاول دار قرمز می شود.

– جوش های پوستی به طور کلی در یک طرف صورت محدود می شوند.  در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، جوش های پوستی ممکن است شیوع بیشتری داشته باشد.

– جوش های تاول دار معمولاً 7 تا 10 روز پس از اولین ظاهر شدن می ترکند و پوسته پوسته می شوند.
– جوش های پوستی به طور کلی پس از دو تا چهار هفته از بین می روند.

افراد مبتلا به زونا نیز ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

– سردرد

– تب

– لرز

– از دست دادن اشتها

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر از عموم افراد به هرپس زوستر چشمی مبتلا می شوند. سیستم ایمنی ضعیف ممکن است نتیجه شرایط مختلفی باشد، مانند:

– شیمی درمانی برای سرطان.

– سرطان خون.

– عفونت HIV.

– داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که قبل یا بعد از پیوند عضو مصرف می شوند.

– استفاده طولانی مدت از برخی داروها مانند استروئیدها.

علائم زونای چشمی چیست

تشخیص هرپس زوستر چشمی

معمولاً می توان هرپس زوستر چشمی را براساس علائم و ظاهرجوش های پوستی و همچنین از طریق معاینه چشم تشخیص داد.  در صورت عدم قطعیت، تشخیص را می توان با آزمایش خون یا با گرفتن نمونه مایعات از تاول و آزمایش ویروس تأیید کرد.

درمان هرپس زوستر چشمی

زوناهای چشم باید فوراً با داروهای ضد ویروسی خوراکی درمان شوند که به کنترل درد کمک کند و خطر عوارض را کاهش می دهد. داروهایی که اغلب برای درمان زونای چشم تجویز می شوند عبارتند از:
– آسیکلوویر

– فامسیکلوویر

– والاسیکلوویر

قطره های چشمی حاوی کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است مورد نیاز باشد. اما به دلیل احتمال خطر افزایش عوارض چشمی مانند کراتیت، باید آن­ها را با احتیاط مصرف کرد.

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد درد می توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند.
افراد مبتلا به زونا باید سعی کنند از خاراندن جوش های پوستی جلوگیری کنند. لوسیون کالامین و کمپرس مرطوب می تواند به تسکین خارش کمک کند. قبل از قرار دادن هر چیزی روی چشم مشورت با پزشک ضروری است. جلوگیری از خاراندن چشم یا اطراف چشم بسیار مهم است، زیرا ممکن است عفونت های باکتریایی رخ داده و منجر به عوارض شود.