نارسایی قلبی قاتل سلامتی زنان

نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی مهم‌ترین دلیل مرگ ‌و میر در تمام دنیا به حساب می آیند.

طی مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان با بررسی بیش از ۹۰ هزار بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، معلوم شد میزان مرگ‌ و میر زنان بر اثر نارسایی قلبی بیشتر از مردان است.

این مطالعه اولین بار است که تفاوت‌های جنسیتی را در بروز شانس ابتلا به نارسایی‌های قلبی و بستری شدن در بیمارستان مورد بررسی قرار می‌دهد.

مشکلات هورمونی عادات غذایی و شیوه زندگی از عواملی است که محققان احتمال می‌دهند در افزایش مرگ‌ و میر زنان بر اثر این عارضه نسبت به مردان دخیل باشد.

علائم مشکلات قلبی
یکی از علائم نارسایی قلب سرفه و خس خس سینه به صورت مزمن است

بعضی از افراد مبتلا به نارسایی قلب، علائم کمی از خود نشان می‌دهند. در زیر علائمی که ممکن است در افراد مبتلا به نارسایی قلب دیده شود، ذکر شده است:

ـ تنگی نفس (خصوصا زمان راه‌رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا فعالیت)

ـ تنگی نفس هنگام درازکشیدن نیز از نشانه های نارسایی قلب است

ـ کاهش اشتها

ـ تنگی نفس ناگهانی شبانه که باعث بیدار شدن از خواب می‌شود.

ـ خستگی یا ضعف عمومی (شامل کاهش توانایی در ورزش کردن) نیز می تواند یکی از علائم بیماری نارسایی قلب باشد.

ـ تورم پا

ـ تورم شکم یا احساس پری در شکم

ـ ضربان قلب سریع یا نامنظم

ـ افزایش وزن ناگهانی (۵ درصد یا یک کیلوگرم در روز برای ۳ روز پیاپی)

ـ سرفه و خس‌خس سینه به‌طور مزمن نیز می تواند یکی از نشانه های نارسایی قلب باشد.

ـ تهوع

در صورت مشاهده و یا احساس هر یک از علائم و موارد نام برده حتما باید به پزشک مراجعه و مشکلات را پیگیری کرد. اگرفرد سابقه بیماری قلبی داشته باشد نیز بیش از دیگران باید نسبت به احساسات و بدن خود حساسیت به خرج دهد چرتا که حتی کوچک ترین علائم که شاید از نظر ما بی اهمیت باشد، مشکلات قلبی زیادی را به دنبال خود بیاورد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی عروقی عامل مرگ ۱۷.۷ میلیون نفر در سال؛ یعنی ۳‍۱ درصد از کل آمار مرگ‌ و میر در جهان است و مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی نادرست و عدم تحرک کافی مهم‌ترین دلایل این عارضه هستند.