Or is lazy eye treatable in old age?

مطلبی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم این است که آیا تنبلی چشم در بزرگسالی قابل درمان است؟ شاید سوال خیلی از افرادی باشد که با مشکل تنبلی چشم دسته و پنجه نرم می کنند.

جهت پاسخگویی به این سوال، می‌بایست اول تعریفی از تنبلی چشم ارائه کنیم: در بیماری تنبلی چشم، یک چشم‌ و یا هر دوی آن‌ها دید واضح و کافی را ندارد؛ حتی عینک‌های طبی نیز قادر به برطرف کردن این مشکل نیستند. علت این نام گذاری ریشه در این باور دارد که یکی از چشم ها می‌بایست وظیفه تامین دید هر دو چشم را بر دوش بکشد.

علت تنبلی چشم در بزرگسالان

شايع‌ترين علت تنبلي چشم، انحراف چشم و علت كم‌تر مرسوم آن، آنيزومتروپي (ناهمگونی شماره چشم‌ها) است. همچنین، گاهی اوقات ممکن است که علت تنبلی چشم ترکیبی از این دو مورد باشد. تنبلی چشم می‌تواند بر اثر مشکلات عضلات چشم، اختلال در عصب انتقال‌دهنده‌ی اطلاعات به عضلات یا مرکز کنترل در مغز، ژنتیک، داشتن بیماری‌های چشمی عمومی یا آسیب دیدگی چشم ایجاد شود. علاوه بر این موارد، تنبلی چشم بر اثر انحراف چشم درمان‌نشده، دوبینی، عیوب انکساری، آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی، دوربینی، افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و … به وجود می‌آید.

آیا تنبلی چشم در بزرگسالان قابل درمان است؟

تنبلی چشم -چه در کودکان و چه در بزرگسالان- قابل درمان است. این روش‌ها می‌توانند استفاده از عینک، لنز یا جراحی باشند. در ادامه با راه‌های درمان تنبلی چشم بیش‌تر آشنا می‌شوید.

درمان با کمک عینک و لنزهای تماسی

اگر تنبلی چشم به علت نزدیک‌بینی، دوربینی و در کل مشکلات چشمی باشد، بهترین راه درمان آن استفاده از عینک و لنز است. همچنین پزشک در کنار این درمان، قطره‌های چشمی را برای شفافیت تصاویر و از بین بردن تاری تجویز می‌کند.

ویژن‌تراپی یا تمرینات بینایی

ویژن‌تراپی را می‌توان به عنوان یک درمان استاندارد (عبارت از زنجیره‌ای از فعالیت‌های حسی-عصبی و عصبی-عضلانی) که به طور اختصاصی برای هر بیمار تجویز می‌شود، تعریف کرد. در طی این روش، تکامل، توان‌بخشی و برقراری مهارت‌های بینایی و پردازش آن توسط اپتومتریست کنترل می‌شود.

نزدیک به ۵۰ سال است که ویژن‌تراپی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و کامل‌ترین درمان‌های‌ تنبلی چشم در دنیا کاربرد دارد.

در کشور ما -هر چند کم- مراکز و کلینیک‌های پیشرفته ویژن‌تراپی وجود دارند که با ارائه‌ی آزمایش‌های علمی در درمان تنبلی چشم، کمک شایانی در رفع این بیماری می‌کنند.

در نهایت باید گفت خبر خوب برای افراد بزرگسال این است که امکان بهبودی در دید چشم تنبل آن‌ها وجود دارد اما متاسفانه تضمینی برای آن نیست. موارد با هم متفاوتند و هر بیماری باید به طور جداگانه مورد بررسی و ارزیابی توسط تست عملی بینایی قرار گیرد.

منبع:

drsaina.com

mahanmedical.com