اکتروپیون چشم چیست؟ علائم، عوارض، درمان و انواع آن

اکتروپیون چشم چیست؟

اکتروپیون چشم عبارت است از افتادگی یا چرخش رو به بیرون پلک چشم. که به آن بیماری برون چرخش پلک و یا شتره هم می گویند.  اغلب روی پلک پایینی تأثیر می­ گذارد. برون چرخش معمولاً هر دو پلک پایین را تحت تأثیر قرار می­ دهد، اما در بعضی موارد فقط یک پلک را درگیر می ­کند.

پلک های شما به محافظت از قسمت خارجی چشم کمک می­ کنند. قرنیه قسمت واضح چشم است که عنبیه و مردمک چشم را می­ پوشاند. ملتحمه یک لایه نازک از بافت است که داخل پلک ها و قسمت سفید چشم (صلبیه) را می ­پوشاند. پلک­ها به حفظ رطوبت در قرنیه چشم و ملتحمه چشم کمک می­ کنند، که این موضوع به جلوگیری از تحریک چشم و عفونت کمک می ­کند.

هنگامی که پلک­ های شما به سمت خارج چرخانده می­ شوند، قرنیه و ملتحمه در معرض دید قرار می­ گیرند. این دو بخش از چشم که ذکر گردید ممکن است خشک، تحریک و یا حتی آلوده شوند که علائم جدی را در پی خواهد داشت و در بعضی موارد می­ تواند منجر به کاهش بینایی شود. برای اطلاع از سایر بیماری های چشمی میتوانید مقالات ما در سایت کلینیک چشم پزشکی نیکان بخوانید.

چه عواملی باعث بروز بیماری Ectropion می ­شود؟

در بروز اکتروپیون عوامل زیادی دخیل هستند و هم­چنین انواع مختلفی دارد که به علل آن بستگی دارد. برخی از انواع اکتروپیون از بدو تولد وجود دارد (مادرزادی) و انواع دیگر آن در طول عمر (اکتسابی) اتفاق می­ افتند.

راجب بیماری برگشت پلک به داخل چشم هم بخوانید.

انواع اکتروپیون اکتسابی عبارت است از:

• اکتروپیون تکاملی: این نوع اغلب با افزایش سن رخ می­ دهد. با گذشت زمان، کلاژن و الیاف الاستیک موجود در پلک شما ضعیف می­ شوند که باعث می­ شود بافت پلک شما بسیار شل شود. سپس توسط نیروی جاذبه پلک چشم شما باز می ­شود که شایع ترین نوع اکتروپیون است. این بیماری در بزرگسالان مسن بیشتر دیده می ­شود و انواع دیگر اکتروپیون نادر است.
  • اکتروپیون سیکاتریکال: این مورد به دلیل انقباض غیر عادی پلک پایینی شما که اغلب ناشی از زخم است، بروز پیدا می­ کند. این بیماری باعث می­ شود پلک شما رو به بیرون باز باشد، که احتمالاً این بازشدگی پلک به دلیل عفونت چشم ، آسیب ­دیدگی چشم یا مشکلات بعد از جراحی چشم است. عفونت باکتریایی به نام تراكوما عامل اصلی این نوع برون چرخش است.
  • اکتروپیون فلج کننده: این مورد به دلیل مشکل عصب صورت است. عصب سیگنال­هایی را به عضله زیر­ چشم شما می­ فرستد. اختلال در عملکرد عصب می­ تواند مشکلات دیگری در حرکت صورت ایجاد کند. فلج عصب جمجمه ممکن است در اثر سکته رخ دهد.
  • اکتروپیون مکانیکی: این مورد زمانی می­ افتد که تومور یا توده دیگری در پلک شما، پلک را به سمت پایین بکشد.

بیماری اکتروپیون چشم چیست؟چه کسانی در معرض خطر بیماری اکتروپیون هستند؟

با افزایش سن خطر بیماری اکتروپیون بیشتر می ­شود و یا اگر کودک شما از بدو تولد دارای یک بیماری باشد، احتمال بیشتری دارد که دچار اکتروپیون شود به طور مثال می ­توان به سندروم داون اشاره نمود.

علائم بیماری برون چرخش پلک چیست؟

• پارگی بیش از حد
  • خشکی چشم
  • ناتوانی در بستن کامل پلک­ها (به خصوص در اکتروپیون فلج کننده)
  • خارش، سوزش یا پوسته شدن پلک و چشم (ناشی از التهاب ملتحمه مزمن)
  • تاری دید ، حساسیت به نور و درد چشم (ناشی از عفونت یا زخم قرنیه)

گاهی اوقات اکتروپیون بخشی از سندرمی است که به آن سندرم Floppy Eyelid یا سستی پلک می­ گویند. به دلیل این سندرم، ممکن است پلک های بالایی شما به­ راحتی به سمت داخل چرخش کنند. ممکن است شما غالباً با پلکی که به درون چرخش نموده است، از خواب بیدار شوید. سندرم Floppy Eyelid می­ تواند به علائمی مانند علائم اکتریپیون منجر شود.

چگونه اکتروپیون تشخیص داده می­ شود؟

چشم پزشک از شما در مورد سابقه سلامتتان می ­پرسد و شما را معاینه فیزیکی می­ کند. معاینه دیگری برای تشخیص اکتروپیون نیاز نیست.

درمان بیماری اکتروپیون:

شما در ابتدا می­ توانید از درمان­ هایی مانند:

• قطره روان­کننده چشم
  • پماد­­­های استروئیدی
  • آنتی بیوتیک­ها (در صورت وجود عفونت چشم)
  • بستن پشت پلک به خصوص در شب( استفاده از چشم­بند)

با گذشت زمان، بسیاری از افراد مبتلا به اکتروپیون به نوعی از جراحی احتیاج دارند. نوع عمل جراحی به دلیل به وجود آمدن اکتروپیون بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است جراح شما مجبور به برداشتن پوست اضافی باشد، همچنین ممکن است جراح برای کشیده شدن پوست زیر چشم شما به پیوند پوست احتیاج داشته باشد. ممکن است شما به پاکسازی تومور از پلک نیاز داشته باشید. در بیشتر موارد­، جراحی علائم را به طور کامل کاهش می­ دهد.

عوارض احتمالی اکتروپیون چیست؟

عفونت قرنیه که منجر به زخم شدن قرنیه می­شود، از جدی ترین عوارض احتمالی اکتروپیون است. گاهی اوقات می تواند باعث آسیب طولانی مدت شود. اگر قرنیه شما زخم شود، نور نمی ­تواند از طریق آن عبور کند تا به بقیه چشم شما برسد. عفونت قرنیه و زخم قرنیه می­ تواند به بینایی آسیب جدی برساند که این مورد نیاز به معاینه اضطراری و درمان دارد.

پس از درمان مهم است که دستورالعمل ­های چشم پزشک خود را دنبال کنید. این مهم به شما در کاهش خطر ابتلا به عفونت قرنیه و زخم قرنیه کمک می کند. در صورت بروز علائم فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم عفونت قرنیه و زخم قرنیه شامل موارد زیر است:

• تار دیدن تصاویر
  • حساسیت زیاد به روشنایی
  • درد شدید چشم
  • قرمز شدن بیش از حد چشم
  • ترشحات چشم
  • متورم شدن پلک­ها
  • ایجاد لکه­ی سفید روی قرنیه شما که ممکن است به موجب آن دیدتان کم شود یا نبینید.

چه زمانی باید با چشم پزشک خودتان تماس بگیرید؟

اگر درد، قرمزی، حساسیت به نور و یا کاهش بینایی، با سرعت در حال افزایش است، فورا با پزشک تماس بگیرید. این­ها ممکن است نشانه هایی از عفونت قرنیه باشد. شما برای جلوگیری از آسیب دائمی به چشم و جلوگیری از نابینا شدن سریعاً به درمان نیاز خواهید داشت.

نکات کلیدی در مورد اکتروپیون

• اکتروپیون یا برون­چرخش پلک عبارت است از افتادگی یا چرخش رو به بیرون پلک چشم. اغلب روی پلک پایینی تأثیر می­ گذارد.
  • دلایل زیادی موجب بروز اکتروپیون می­شود که یکی از مهم ترین این دلایل افزایش سن است. این بدان دلیل است که با پیر شدن، عضلات و پوست زیر چشم ضعیف می ­شوند.
  • گاهی اوقات از بدو تولد وجود دارد یعنی مادرزادی است که ممکن است با یک بیماری دیگر مانند سندرم داون در ارتباط باشد.
  • با گذشت زمان، احتمالاً نیاز به جراحی خواهید داشت. با عمل جراحی به طور معمول علائم به طورکامل برطرف خواهند شد.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت قرنیه یا زخم قرنیه، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این کار می­تواند از آسیب دیدگی دائمی چشم یا نابینا شدن جلوگیری نماید.