برگشت پلک به داخل چشم و هرآنچه باید درباره آن بدانید

برگشت پلک به داخل چشم چیست؟

برگشت پلک به داخل چشم هنگامی اتفاق می افتد که پلک به سمت داخل چشم بچرخد. این وضعیت باعث می شود پوست پلک و مژه ها به کره چشم بمالند. این اصطکاک اغلب باعث ناراحتی و تحریک قرنیه می شود.

آنتروپیون معمولاً در پلک پایین اتفاق می افتد. در صورت عدم درمان می تواند به قرنیه آسیب برساند و منجر به کاهش بینایی شود.

علت آنتروپیون چیست؟

شلی پلک پایین یا جای زخم معمولاً باعث آنتروپیون می شود. این عارضه درافراد مسن شایع است. زیرا که پلک پشت با افزایش سن ضعیف می شود و به عضلات پلک اجازه می دهد تا پلک ها را برگردانند. از دیگر دلایل ایجاد این عارضه، آسیب به چشم یا جراحی قبلی چشم است.

آنتروپیون چیست؟عوامل خطر برگشت پلک چیست؟

پیری بزرگترین عامل بروز آنتروپیون است. افرادی که دچار آسیب دیدگی یا جراحی قبلی شده اند، ممکن است به علت زخم روی پلک، دچار آنتروپیون شوند.

علائم برگشت مژه به داخل چشم چیست؟

آنتروپیون علائم ناخوشایند زیادی در چشم ایجاد می کند. در ابتداکه این بیماری ایجاد می شود، علائم ممکن است فقط گاهی اوقات رخ دهد. بعد از گذشت زمان، علائم معمولاً ثابت می شوند.

علائم انتروپیون عبارتند از:

• احساس قرار گرفتن چیزی در چشم
  • سرخی
  • پارگی
  • تاری دید
  • خارش
  • تخلیه

آنتروپیون چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک با نگاه به چشم آنتروپیون را تشخیص می دهد. معمولاً آزمایشات اضافی لازم نیست.

آنتروپیون چگونه درمان می شود؟

آنتروپیون به روش های مختلف جراحی و دارویی درمان می شود. روغن کاری چشم با پماد و اشک مصنوعی برای کمک به مرطوب شدن چشم و رفع ناراحتی مهم است.

از نوارچسب می توان برای تغییر مکان موقتی پلک نیز استفاده کرد.

جراحی معمولاً برای رفع پلک چرخان داخلی و برگرداندن آن به حالت طبیعی انجام می شود. این جراحی ها به طور معمول شامل بی حسی موضعی برای بی حس شدن پلک هستند. بیشتر افراد در همان روز جراحی به خانه می روند.

متناوباً، می توان از مقدار کمی ماده به نام سم بوتولینوم (بوتاکس) برای ضعیف شدن عضلات پلک استفاده کرد که ممکن است باعث چرخش پلک چشم شود. اگر گزینه ای برای جراحی نباشد، این گزینه ممکن است هر سه تا چهار ماه استفاده شود.

روش های جراحی برای درمان آنتروپیون عبارتند از:

• سفت کردن پلک: این روش پلک را کوتاه می کند تا سفت شود.
  • نصب مجدد جمع کننده: از این روش برای محکم کردن جمع کننده پلک چشم (عضله ای که پلک چشم را باز و بسته می کند) استفاده می شود.

چه عوارضی با آنتروپیون همراه است؟

برای جلوگیری از عوارضی که ممکن است دائمی شوند، درمان آنتروپیون مهم است. عوارض مرتبط با یک پلک رو به داخل شامل:

• عفونت چشم
  • خراش قرنیه
  • کاهش بینایی

چشم انداز برای افراد مبتلا به آنتروپیون چیست؟

اکثر افرادی که قبل از آسیب به چشم آنتروپیون را تحت درمان قرار می دهند، چشم انداز خوبی دارند. جراحی معمولاً مشکل را برطرف می کند. افراد به طور معمول بعد از جراحی ناراحتی ندارند. آنتروپیون به ندرت پس از درمان جراحی برمی گردد.

چه مواقعی باید با دکتر تماس بگیریم؟

در صورت چرخش پلک به سمت داخل با پزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر به نظر نمی رسد که پلک به سمت داخل چرخیده است، اگر احساس می کنید چیزی دائماً در چشم شما هست، به دنبال درمان باشید.

چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسم؟

• باید به دنبال چه عوارضی باشم؟
  • آیا در طول بهبودی باید از چیزی اجتناب کنم؟
  • آیا به پیگیری برای ویزیت نیاز دارم و اگر چنین است، چه زمانی؟
چه زمانی می توانم به فعالیت های عادی خود برگردم؟

افرادی که تحت عمل جراحی آنتروپیون قرار می گیرند معمولاً می توانند چند هفته پس از عمل به تمام فعالیت های طبیعی خود برگردند.