کرونا ویروس ؛ هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

در ماه دسامبر سال 2019 تعدادی بیمار با علائم عفونت ریه در چین بستری شدند که علت آن مشخص نبود پس از بررسی های پزشکان چینی نوعی جدید از کرونا ویروس یافت شد که در این بیماران بروز کرده بود؛ کرونا ویروس­ها خانوادۀ بزرگی از ویروس­ها هستند که در حیوانات مختلفی می ­توانند وجود داشته باشند که در برخی از حیوانات ایجاد بیماری می­ کنند و در برخی هیچ مشکلی دیده نمی ­شود، یکی از محل­های اصلی این ویروس­ها خفاش­ها هستند.

کرونا ویروس

این ویروس جدید کرونا از دسته ای است که در انسان هم بروز بیماری می دهد، از دسته کرونا ویروس­ها 7 نوع آن در انسان هم علائم بیماری ایجاد می کند، 4 نوع آن ایجاد سرما خوردگی ساده می کردند، یکی از آنها بیماری سارس را که در 2002 شیوع یافت ایجاد می کند که بیماری شدید تنفسی بود و نوع دیگر آن بیماری مرس را که در 2012 شیوع یافت ایجاد می کرد و نوع هفتم آن کرونا ویروس جدید است که هنوز نام ندارد و بشر حدود یک ماه است که روی آن مطالعه کرده.

کرونا ویروس ها همواره یکی از علل اصلی سرما خوردگی بودند به همین دلیل علائم بیماری جدید نیز شباهت زیادی به سرما خوردگی دارند، کرونا ویروس ها روی دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند و به همین دلیل عموما سرفه، آبریزش بینی و گلو درد را دارند، به همین دلیل با علائم ابتدایی شخص به کرونا ویروس مرس، سارس یا حتی نوع جدید این ویروس شک نمی کند اما به مرور با عدم بهبود احتمال این نوع بیماری ها قوت می گیرد که علائم آن می تواند قطع نشدن تب یا عدم بهبودی در علائم سرما خوردگی باشد چرا که سرما خوردگی های ساده پس از 4 روز رو به بهبود می روند و شخص با مراجعه به پزشک می تواند از این موضوع آگاه شود.

البته که پزشک در این برهه ی زمانی قطعا سفر بیمار را بررسی می کند و در صورت سفر به چین احتمال ابتلا قوت می گیرد، بهترین راهکار های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس ها استفاده از ماسک، ماندن در منزل و شستشوی دست ها در شخص بیمار با علائم سرما خوردگی و همچنین رعایت فاصله ی یک تا دو متری از کسانی که علائم سرما خوردگی دارند و شستشوی مکرر دست ها برای تمام مردم است.

دستورالعمل کشوری مقابله با کرونا ویروس جدید