پرکاری تیروئید ؛ گوش به زنگ آن باشیم

پرکاری تیروئید حالتی است كه باعث می شود مقدار زياد هورمون به بافت‌های بدن برسد. تشخيص پركاری تيروئيد براساس علائم بالينی و آزمايشات خونی انجام می شود. بيشتر افراد مبتلا به پركاری تيروئيد دچار علائمی مانند: اضطراب، تپش قلب، لرزش، عدم تحمل گرما، تعريق زياد، كاهش وزن با وجود اشتهای طبيعی يا افزايش يافته و تغييرات خلق و خو می شوند.

علل پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع‌ترین علل پرکاری تیروئید است. گریوز نوعی بیماری خودایمنی است، این بیماری باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید، بیش‌ازحد هورمون ترشح کنند. زنان، بیش از مردان به بیماری گریوز مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین افرادی که سابقه‌ی خانوادگی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید.

– زیاده‌روی در مصرف یُد (یُد یک عنصر مهم در هورمون‌های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است)؛

– تیروئیدیت یا التهاب تیروئید، منجر به افزایش ترشح تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می‌شود؛

– تومورهای بیضه‌ها و تخمدان؛

– تومورهای‌ غده‌ی هیپوفیز یا تومورهای خوش‌خیم تیروئید؛

– مصرف زیاد تری یدوتیرونین (T3) از طریق مکمل های غذایی یا داروها.

علائم پرکاری تیروئید

– ضربان قلب 100-120 ضربه در هر دقيقه يا بيشتر.

– افزايش خفيف فشارخون

– تحريك‌پذير بودن

– افزايش تعريق

– ضعف عضلات به خصوص در ناحيه شانه, لگن و ران‌ها

– لرزش دست‌ها

– كاهش وزن علی رغم اشتهای خوب

– ريزش مو

– جدا شدن ناخن از بستر

– تورم نوك انگشتان (چماقی شدن)

– كشيده شدن پلك بالا به سمت بالا

– تغيير در ضخامت پوست

– افزايش حركات دستگاه گوارش

– گواتر

انجام آزمايش‌های تشخيصی براي پركاری تيروئيد:

تشخيص پركاری تيروئيد براساس علائم باليني و آزمايشات خونی انجام می شود همانند ساير بيماری ها توجه به اولين علائم و نشانه‌های پركاری تيروئيد می تواند زنگ خطری برای انجام كارهای تشخيصی باشد. اما تنها پزشك می تواند براساس موارد زير، فرد را از داشتن يا نداشتن بيماری آگاه سازد.

1- تاريخچه بيماری و معاينه بالينی بيمار

2- مقدار هورمون‌های تيروئيد, TSH و آنتي‌بادي‌های تحريك كننده تيروئيد موجود در خون

3- ارزيابی ساختمان و عملكرد غده تيروئيد با استفاده از تجويز مقدار كم يد راديواكتيو

4- مقدار هورمون‌های تيروئيد (T4 و T3) در خون

با توجه به اين كه بعضی مواد يا داروها ممكن است سطح هورمون تيروئيد را در خون تغيير بدهد آزمايش‌های اختصاصي می تواند اين اثرات را از هم افتراق دهد. يكی از هورمون‌های مفيد برای تشخيص, اندازه‌گيری TSH يا هورمون تحريك كننده تيروئيد می باشد كه از هيپوفيز ترشح می شود و كنترل كننده كار تيروئيد می باشد. هيپوفيز سطح هورمون‌های تيروئيد را به طور ثابت تنظيم می كند. اگر سطح اين هورمون‌ها در خون بالا باشد توليد TSH متوقف می شود. در نتيجه سطح پايين TSH در خون مي‌تواند حدس قوی به نفع پركاری تيروئيد باشد.