نشانه های گوارشی بیماری کوید19

نشانه های گوارشی بیماری کوید19 بعد از گذشت حدود دو یا سه ماه از الگوی بیماری کوید19 رخ داد. کرونا ویروس از ابتدا بصورت تظاهرات ریوی شناخته شد و بیماران در بخش های ویژه و ریه بستری می شدند و پزشکان بیشتر تمرکزشان بر روی درمان بیماران ریوی بود. در این خصوص با دکتر رامین طلایی فوق تخصص گوارش بالغین صحبت خواهیم کرد:

بیماری ویروس کرونا بعدها در تظاهرات گوارشی بیماران هم دیده شد. حدود 30 تا 40 درصد از بیماران در همان زمان بستری اولیه با تظاهرات ریوی دچار نشانه های گوارشی بیماری کوید19 به شکل مدوفوع شل و اسهال می شدند. بنابراین یکی از نشانه های کرونا در ابتدا بصورت اسهال هم بوده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم:

نکته جالب آن است که بعد از گذشت حدود 2 یا 3 ماه از الگوی بیماری، شاهد مواری هستیم که فرد بصورت اولیه با نشانه های گوارشی بیماری کوید19 مانند: تهوع، استفراغ یا بی اشتهایی و اسهال مراجعه می کند که می تواند با سرفه یا بدون سرفه و تنگی نفس باشد. بنابراین داشتن یک شرح حالی که آیا بیمار در ارتباط فردی آلوده به کرونا بوده است خیلی مهم است که به نظر می آید. در صورتی که فرد بیمار علائمی دال بر بیماری مزمن دستگاه گوارشی نداشته باشد در زمان یا فصلی که بیماری کرونا زیاد است، بیمارانی که با نشانه های اسهال مراجعه می کنند پزشک معالج باید به فکر احتمال پرزنتیشن کوید19 بصورت تظاهرات گوارشی آنها باشد. و این بررسی ها شامل بررسی PCR،… بررسی کنند که آیا فرد آلوده به ویروس، کرونا دارد و یا نه!

بنابراین پزشکان اورژانس و پزشکان گوارش باید به فکر باشند که بیمار با تظاهرات اسهال و تهوع؛ می تواند یکی از نشانه های بیماری کوید19 باشد.

دکتر طلایی عنوان کرد نکته جالب آن است که بعدها که بررسی کردند دیدن این ویروس می تواند از طریق رسپتور وارد سلول شود. درواقع این سلول یا رسپتور گیرند علاوه بر ریه در قلب، کلیه و روده هم شناسایی شده است. که یکی از رهای ورود این ویروس به دستگاه گوارش از طریق همین رسپتور است. که درمان های به قصد جلوگیری از ورود ویروس به سلول ها و تاثیر بر روی این هدف انجام شده بود.

سیر بیماری کووید-۱۹

بیماران مبتلا به علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به علائم گوارشی مدت زمان شروع علائم تا بهبود کامل از ویروس، طولانی‌تر بوده و احتمال دارد که ویروس در مدفوع این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی به میزان بیشتری دیده شود (۷۳ درصد در مقابل ۱۴ درصد). این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی مدت زمان طولانی‌تری بیمار بودند.

آپارات:  dayclinicnikan