ناخنک چشم ؛ چرا ناخنک چشم بوجود می آید؟

ناخنک چشم یا پتریژیوم (Pterygium)، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود. معمولاً در طرف بینی چشم است. این ضایعه ناشی از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است.

ناخنک چشم چیست؟

به پوسته ی نازکی که در گوشه چشم تولید و باعث تورم آن می ­شود ناخنک چشم می­ گویند. پتریژیوم زائده‌ای صورتی رنگ است که از سفیدی چشم (ملتحمه) شروع شده و تا روی قرنیه چشم ادامه پیدا می‌کند. اين زائده ناشی از رشد بافت پيوندی و رگ‌های ملتحمه چشم است. ناخنک چشم می‌تواند در یک چشم یا در هر دو چشم ظاهر شود. در ابتدا فرد در چشم خود احساس وجود جسم خارجی دارد و به مرور زمان و پیشرفت ناخنک، چشم ملتهب شده و به رنگ قرمز در می‌آید.

ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می کند. به علت وجود رگ های زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است. ناخنک گاهی ملتهب می شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می کند و تا وسط قرنیه می رسد و جلوی دید را می گیرد؛ به علاوه حتی ناخنک های کوچکتر هم می توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

به طور کلی،پتریژیوم عارضه پر خطری نیست اما در صورت پیشرفت آن، فرد دچار مشکلات بینایی خواهد شد و در برخی موارد برای درمان ناخنک بایستی تحت عمل جراحی قرار گیرد.

علت بروز ناخنک چشم چیست؟

علت اصلی بروز این بیماری شناخته نشده است. ناخنك اغلب در افرادی كه بسياری از وقت خود را خارج از منزل سپری می كنند، به ويژه در آب و هوای آفتابي، روی می دهد. اما برخی از عوامل، احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهند که عبارتند از:

– قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش (مانند نور خورشید)

– خشکی چشم

– قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی همچون گرد و غبار و باد

افرادی که در نواحی استوایی و به طور کلی در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند به علت آنکه بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند با احتمال بیشتری به ناخنک چشم مبتلا می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان داده است که احتمال بروز این عارضه در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر است.

در واقع زمانی که بدون استفاده از عینک آفتابی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید ممکن است مایع درون چشم نتواند به طور کامل از چشم شما در برابر نور ماورای بنفش محافظت کند و چشم شما دچار خشکی و التهاب و در نتیجه آن دچار ناخنک چشم شود.

علائم ناخنک چشم چیست؟

در اغلب اوقات زائده ناخنک به طور کامل ظاهر نمی‌شود و فرد برخی از علائم آن را در چشم خود احساس می‌کند. علائم وجود ناخنک چشم عبارتند از:

– احساس سوزش چشم

– احساس سوزن سوزن شدن چشم

– وجود خارش در چشم

– احساس وجود جسم خارجی در چشم

قرمز شدن چشم

اگر زائده ناخنک بر روی قرنیه چشم کشیده شده باشد باعث تاری دید و حتی دوبینی خواهد شد.

درمان ناخنک چشم

در صورت داشتن هر گونه علائم ذکر شده بایستی سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینات قادر خواهد بود وجود پتریژیوم را تشخیص داده و جهت جلوگیری از پیشرفت و وخامت بیماری، درمان را شروع کند. اگر بنا بر تشخیص پزشک علائم شما خفیف باشد، پزشک برای بهبود قرمزی و التهاب و رفع سوزش چشم‌ها برخی از درمان‌های زیر را تجویز می‌نماید:

– قطره‌های اشک مصنوعی جهت مرطوب نگه داشتن چشم‌ها

– قطره‌های چشمی که قرمزی و التهاب را بهبود می‌دهند

– تجویز قطره‌های استروئیدی جهت کاهش قرمزی، خارش، تورم و درد چشم

در صورت عدم درمان به موقع و پیشرفت بیماری ممکن است طبق تشخیص پزشک، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

پیشگیری ناخنک چشم

اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) در ایجاد ناخنک مؤثر است بنابراین توصیه می شود افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و مدت زیادی در معرض تابش آفتاب هستند از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند. همچنین باد شدید و گرد و خاک ممکن است با تحریک چشم در ایجاد ناخنک مؤثر باشد.

در افرادی که ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشم ها (در موقع شستن دست و صورت یا حمام کردن) باعث تحریک چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشم ها می شود. بنابراین این افراد باید دقت کنند که حتی الامکان آب وارد چشمشان نشود.