قرمزی چشم دلیل بر بیماری کرونا نیست

قرمزی چشم دلیل بر بیماری کرونا است؟ علائم کوید19 در چشم چه مواردی است؟ و ما چه علائمی را در چشم می­ بینیم که لازم هست به پزشک مراجعه کنیم؟ دکتر فرزاد فرزبد متخصص چشم و فلوشیب شبکیه ما را در این مورد راهنمایی می­ کنند:

بیماری کوید19 چه علائمی در چشم دارد؟

دکتر فرزاد فرزبد متخصص چشم و شبکیه بیان نمودند که آن چیزی که در درجه اول مهم است این است که بیماری کوید19 خیلی علائم زیادی در چشم ندارد یعنی مطالعات انجام شده در این رابطه و یافته ­های بدست آماده پزشکی  به نتایج قابل قبولی نرسیدند و نتایج قابل استناد نیستند. اما چیزی که از این تحقیات بدست آمده است این است که ترشحات ملتحمه در موارد خیلی خیلی نادر می ­توانند ناقل بیماری کوید19 باشند.

دو مورد مطالعه مهم انجام شده در چین و سنگاپور نشان داد که از 37 مورد بیمار مبتلا به کرونا فقط 12 نفر از آنها علائم حاد کرونا را داشتند و از این تعداد نیز فقط 1 نفر با PCR که از ترشحات ملتحمه آن انجام شد مشاهده شد که PCR وی مثبت است و حتی آن بیمار علائم خاصی در ظاهر یعنی قرمزی چشم نداشت.

قرمزی چشم و عفونت های ویروسی

در تمام عفونت­ های ویروسی یکی از شایع­ترین علائم “قرمزی چشم” است. که ایم مورد در بیماری کوید19 خیلی مشاهده نشده است. بیمارانی که درگیر کرونا هستند خیلی خیلی کم علائم قرمزی چشم را داشتند. در حالی که التهاب چشم در خیلی از بیماری های دیگر نیز می­ توان مشاهده کرد مانند بیماری­های التهابی، آلرژی­ های فصلی و…

لذا نمی ­توان گفت که هر فردی که قرمزی چشم دارد، مبتلا به بیماری کرونا و یا ناقل این ویروس است.

کسانی که بنا به هر دلیلی که قرمزی چشم دارند لزوماً بیماری کوید19 را ندارند و ممکن است آلرژی فصلی داشته باشند. مواد ضدعفونی کننده که برای ضدعفونی دست­ها و یا وسایل استفاده می­ شود نیز می تواند به قرمزی چشم منجر شود.

عوارض کوید19 بر چشم

عوارض کوید19 بر چشم فقط و فقط قرمزی چشم است و باعث بیماری های دیگری مانند کاتراکت، گلکوم، آب سیاه… نمی ­شود.

براساس داده‌های در دسترس، پزشکان بر این باورند که ۱ تا ۳ درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ دچار التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که ویروس بافتی به نام ملتحمه را که قسمت سفید چشم یا قسمت داخلی پلک شما را پوشانده است، آلوده می‌کند.

علائم ملتحمه عبارتند از:

– قرمزی، تورم، خارش

اگر مبتلا به التهاب ملتحمه هستید، لزوماً به معنای اثرات کووید ۱۹ بر چشم شما نیست. علل رایج‌تری نیز وجود دارد، مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، مواد شیمیایی و مواد حساسیت‌زا که می‌توانند چشم شما را تحریک کنند. اما اگر شما علاوه بر التهاب ملتحمه تب، سرفه یا تنگی نفس نیز دارید، از پزشک خود بپرسید که چه کاری باید انجام دهید.