علائم و نشانه های بیماری آب مروارید چیست؟

عموم مردم بر این باورند که بیماری آب مروارید با افزایش سن اتفاق می‌افتد و راهی برای پیشگیری از آب مروارید نیست. با اینکه  آب مروارید در سنین سالمندی بسیار شایع است ولی گاها دیده شده آسیب‌های چشمی، بیماری‌های متابولیکی یا حتی اشعه‌های مضر سبب ابتلای افراد به آب مروارید یا به عبارت دیگر کاتاراکت، قبل از سالمندی می شوند.

علت نامگذاری بیماری کاتاراکت به آب مروارید، ظاهر شدن دانه ای به شکل مروارید هنگان تابش نور به چشم فرد بیمار است.

عدسی چشم افراد مبتلا به آب مروارید کدر و تیره می شود؛ به طوری که فرد همه اجسام اطراف را به صورت مبهم و کدر مشاهده می‌کند. اصولا پس از تشخیص و تایید پزشک عمل جراحی برای فرد انجام می‌شود.

از کجا بفهمیم به بیماری آب مروارید مبتلا هستیم؟

• تاری دید
  • کاهش دید در شب
  • دوبینی در یک چشم
  • تغییر مکرر شماره عینک
  • غیر شفاف و کم رنگ بودن همه رنگ‌ها

همه این  علائم زنگ خطری برای احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید است پس فراموش نکنید که با مشاهده این علائم  به متخصص چشم مراجعه کنید.

راه درمان بیماری آب مروارید چیست؟

با تشخیص پزشک، جراحی رایج ترین راه درمان آب مروارید است که با برشی کوچک، عدسی چشم با عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل آب مروارید:

• احساس خارش بعد از جراحی طبیعی است و باید به بیمار توصیه شود از خاراندن چشم خودداری کند.
  • از مالش یا فشار دادن چشم خودداری کنید.
  • ممکن است چشم در ابتدا کمی به نور حساست نشان دهد که به مرور برطرف خواهد شد.
  • از خم شدن ناگهانی یا برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • از محافظی که توسط پزشک برای چشم تجویز شده، تا مدت توصیه شده استفاده شود.
  • قطره‌های چشمی که توسط پزشک تجویز می‌شود را به موقع استفاده کنید.
  • درصورتی که چشم جراحی شده، به عفونت، التهاب یا خونریزی مبتلا شد سریعاً به پزشک مراجعه کنید.