علائم ضعیف شدن چشم در کودکان

کاهش یا از دست دادن بینایی به این معنی است که بینایی فرد در حد “طبیعی” اصلاح نمی شود. علل کاهش بینایی در کودکان بسیار متفاوت و گسترده است و می تواند ناشی از موارد زیادی باشد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که علائم ضعیفی چشم در کودکان چیست و چنانچه علائم ضعیفی چشم کودکان را مشاهده کردید، چه باید بکنید.

علائم ضعیف شدن چشم در کودکان چیست؟

اما باید ببینیم علائم ضعیف شدن چشم در کودکان چه می تواند باشد. علائم مشکلات کودکان عبارتند از: شکایت از ناراحتی و خستگی چشم ها، مالیدن مکرر چشم یا چشمک زدن، میزان توجه کوتاه به اشیا، جلوگیری از خواندن و سایر فعالیت های نیاز به دید نزدیک، سردردهای مکرر،‌ پوشاندن یک چشم، کج کردن سر به یک طرف، اشیا و وسایل را نزدیک به صورت خود نگاه داشتن، چشم هایی که به داخل یا خارج می چرخد، دو بینی، از دست دادن تمرکز در زمان خواندن، دشواری در به خاطر سپردن آن جه که می خواند و ….

دقت داشته باشید که برخی از مشکلات بینایی که دقیقا به این موضوع اشاره دارند توسط افراد ناآگاه به اشتباه تعبیر به بیش فعالی یعنی ADHD می شود. به دلیل همین شباهت ها لازم است تا چکاب چشم کودکان توسط چشم پزشک یا اپتومتریست صورت گیرد تا از تشخیص نا درست جلوگیری گردد. ممکن است به ندرت ضعیفی چشم کودک با سایر مسائل اشتباه تشخیص داده شود. در صورت ضعیفی چشم کودک ممکن است نیاز به عینک و یا لنز طبی بنا به تشخیص پزشک باشد.

مهمترین علائم ضعیف شدن چشم در کودکان

ممکن است برایتان سوال شود که از کجا متوجه کاهش و از دست دادن بینایی فرزندتان شوید و علائم ضعیف شدن چشم کودکان چه مواردی است. باید بگوییم بچه ای که از این مشکل رنج می برد، ممکن است چنین علائمی را از خود نشان دهد:

• یک چشم را بسته یا می پوشاند.

• چشمانش را چپ کرده (به حالت لوچی در می آورد) و یا اخم می کند.

• از اینکه همه چیز تار به نظر رسیده و یا به سخت قابل دیدن است، شکایت دارد.

• در خواندن یا انجام دادن کارهای دیگر از نزدیک مشکل دارد، یا اشیا را برای دیدن بیش از حد به چشم نزدیک می کند.

• بیش از حد معمول پلک می زند و یا هنگام کار از نزدیک (مانند نگاه کردن به کتاب) بدقلق و بداخلاق به نظر می رسد.

ممکن است فقط یک چشم بچه دچار مشکل کاهش بینایی شده که در چنین شرایطی معمولا به نظر می آید که دارد به بیرون نگاه می کند یا در حالت متقاطع قرار دارد. یا اینکه بسته به شدت مشکل، یک یا هر دو چشم می توانند آبکی به نظر برسند و یا حتی در مواردی ممکن است یک یا هر دو پلک کودک ظاهری قرمز رنگ، پوسته پوسته و یا متورم پیدا کنند.

چشم کودکان

جلوگیری از ضعیف شدن چشم کودک

چشم کودک با تغذیه در کودک به طور جدی رابطه ی مستقیم دارد. چه در دوران نوزادی با نوشیدن شیر مادر و در دوران خردسالی غذا های که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، فعالیت های مغز را تقویت می کنند، به سرعت جریان خون کمک می کنند، که باعث افزایش عملکرد مناسب در چشم می شود. گیاهانی که حاوی چربی امگا3 هستند، مانند دانه های خوراکی، گردو، سبزیجات،با برگ سبز تیره، مزایای مشابهی با ماهی دارند. میوه های زرد و نارنجی هم سرشار از ویتامین E هستند که باعث بهبود بینایی می شوند.

برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم کودکان ضمن مراقبت های اولیه قبل از انجام هر کاری باید ابتداد به یک پزشک متخصص چشم مراجعه نموده تا از مشکلات چشمی کودک اطمینان حاصل شود و با تجویز پزشک شروع به درمان کنیم. کلینیک چشم پزشکی نیکان با ارائه خدمات چشم پزشکی به عنوان بهترین کلینیک چشم پزشکی در شمال تهران آماده ارائه خدمات چشم پزشکی به کلیه مراجعه کنندگان محترم می باشد.