رفلاکس یا سوزش معده چیست؟ علل، علائم و راهای درمان آن

رفلاکس یا سوزش معده یا GERD یکی از بیماری های گوارشی است. این بیماری عضله‌ی تنگ‌کننده‌ی پایینی مری (LES) را درگیر می‌کند. رفلاکس معده یا بازگشت اسید به مری علایمی همچون سوزش سر دل را به همراه دارد.

بیمارهای گوارشی

انواع بیماری­های دستگاه گوارش وجود دارد. برخی از شایع­ترین اختلالات گوارشی عبارتند از یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، رفلکس معده، زخم معده ، سندرم روده تحریک پذیر، هموروئید، فیشر، آبسه های پروینال، فیستول های مقعدی، عفونت های پروینال، بیماری های دیورتیکولار، کولیت، پولیپ روده بزرگ و سرطان است. بسیاری از این بیماری­ها را می توان با حفظ یک شیوه زندگی سالم، تغذیه مناسب، ورزش و ارائه غربالگری سرطان، جلوگیری یا به حداقل رساند. در این بخش بطور اختصاصی به بیماری رفلاکس معده می­ پردازیم.

بیماری رفلاکس اسید معده چیست؟

در ورودی معده شما، یک دریچه عضله ای حلقه ای شکل، وجود دارد، که اسفنکتر مری پایین (LES) نامیده می شود به طور معمول، LES  بعد از عبور مواد غذایی بسته می­شود اگر LES به طور کامل بسته نشود، اسید تولید شده توسط معده، می­تواند به مری نفوذ کند این، می­تواند سوزش سر دل را ایجاد کند؛ اگر علائم رفلاکس اسید معده، بیش از دو بار در هفته اتفاق افتد، شما بیماری رفلاکس اسید دارید، همچنین به عنوان بیماری رفلاکس معده (GERD) شناخته می­ شود. در اکثر موارد رفلاکس معده را می‌توان به کمک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم درمان کرد. ولی در برخی موارد درمان دارویی یا جراحی لازم می‌شود. با ما باشید تا برایتان بگوییم رفلاکس معده چیست و برای درمان سوزش معده و درمان رفلاکس معده چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

علل بیماری رفلاکس اسید معده چیست؟

یک علت شایع در بیماری رفلاکس اسید به یک اختلال معده برمی ­گردد، که فتق هیاتال نامیده می شود این اتفاق زمانی می افتد که قسمت فوقانی شکم و LES به بالای دیافراگم حرکت کند، عضله ای که شکم را از قفسه سینه جدا می کند به طور معمول، دیافراگم، اسید معده را در شکم نگه می­ دارد اما اگر یک فتق هیاتال داشته باشید، اسید می تواند به مری نفوذ کند و باعث علائم بیماری رفلاکس اسید شود دیگر عوامل مشترک برای بیماری رفلاکس اسید، شامل موارد زیر است:

1. خوردن وعده های غذایی بزرگ و دراز کشیدن بعد از آن
  2. داشتن اضافه وزن
  3. خوردن یک وعده غذایی سنگین و دراز کشیدن بر روی پشت و یا خم شدن
  4. خوردن تنقلات قبل از خواب
  5. خوردن غذاهای خاص، مانند مرکبات،گوجه فرنگی، شکلات، نعناع، ​​سیر، پیاز، یا غذاهای تند و چرب
  6. نوشیدن برخی نوشیدنی ها مانند:الکل،نوشابه های گازدار، قهوه یا چای
  7. سیگار کشیدن
  8. حاملگی
  9. مصرف آسپیرین، ایبوپروفن، آرامبخش یا داروهای فشار خون

علائم بیماری رفلاکس اسید چیست؟

سوزش سر دل: درد یا ناراحتی که ممکن است از شکم به قفسه سینه و یا حتی به گلو برسد.

رگورژیتی:یک اسید تلخ که به گلو یا دهان برمی­گ ردد.

دیسفاژی:باریک شدن مری که باعث می­شود، احساس کنید غذا در گلو گیر کرده.

درمان رفلاکس معده چیست؟

خیلی از افراد به دنبال درمان قطعی رفلاکس معده هستند. برای درمان رفلاکس معده پزشکان تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی را توصیه می‌کنند. این تغییرات برای بیشتر افراد مبتلا به رفلاکس معده کارساز است. درمان در واقع میزان رفلاکس را کاهش می‌دهد یا آسیب وارد‌شده به لبه‌ی مری به‌خاطر محتویات بالاآمده‌ی معده را بهبود می‌بخشد.

1. دوری از بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها
  2. کاهش حجم غذا
  3. کاهش وزن
  4. ترک سیگار
  5. تغییر وضعیت خوابیدن
  6. داروهای ضداسید برای کاهش و درمان اسید معده

* رفلاکس چیزی نیست که با رعایت یک ماهه رژیم غذایی درمان شود و گاهی لازم است فرد تا پایان عمر این رژیم را همراه داشته باشد.