رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

رفلاکس اسید معده اختلالی است که اکثر افراد آن را تجربه می کنند. این اختلال اغلب با سوزش سر دل همراه است. در واقع رفلاکس به بازگشت اسید معده گفته می شود. این اختلال آسیب های زیادی می تواند ایجاد کند مانند سرطان مری و…

رفلاکس اسید معده چیست؟

در ورودی معده شما، یک دریچه عضله ای حلقه ای شکل، وجود دارد، که اسفنکتر مری پایین (LES) نامیده می شود به طور معمول، LES  بعد از عبور مواد غذایی بسته می شود اگر LES به طور کامل بسته نشود، اسید تولید شده توسط معده، می تواند به مری نفوذ کند این، می تواند سوزش سر دل را ایجاد کند ؛ اگر علائم رفلاکس اسید معده ،بیش از دو بار در هفته اتفاق افتد، شما بیماری رفلاکس اسید دارید، همچنین به عنوان بیماری رفلاکس معده (GERD) شناخته می شود.

این بیماری در اصل «بیماری برگشت اسید معده به مری» نام دارد. در واقع رفلاکس معده به مری به معده و عضله‌ی تنگ‌کننده‌ی مری مربوط می‌شود. رفلاکس یعنی بازگشت. بنابراین، بازگشت اسید معده یعنی وقتی محتویات معده از عضله‌ی تنگ‌کننده‌ی مری به سمت بالا باز می‌گردند.

در گوارش طبیعی، عضله تنگ‌کننده‌ی پایینی مری (LES) باز می‌شود. این عضله کمک می‌کند غذا از مری وارد معده شود. و بعد این عضله بسته می‌شود. در این صورت غذا و اسید معده نمی‌توانند دوباره به مری بازگردند.

برگشت اسید معده وقتی اتفاق می‌افتد که LES ضعیف می‌شود یا در مواقع نامناسب باز می‌شود. در این موارد محتویات معده می‌توانند به مری بازگردند.

شدت برگشت اسید معده به‌ شدت مشکل LES بستگی دارد. نوع و مقدار موادی که از معده بالا آمده‌اند و تأثیر خنثی‌کننده‌ی بزاق هم روی این بیماری تأثیر دارند.

علل بیماری رفلاکس اسید معده چیست؟

یک علت شایع در بیماری برگشت اسید به یک اختلال معده برمی گردد، که فتق هیاتال نامیده می شود این اتفاق زمانی می افتد که قسمت فوقانی شکم و LES به بالای دیافراگم حرکت کند، عضله ای که شکم را از قفسه سینه جدا می کند به طور معمول، دیافراگم، اسید معده را در شکم نگه می دارد اما اگر یک فتق هیاتال داشته باشید، اسید می تواند به مری نفوذ کند و باعث علائم بیماری رفلاکس اسید شود دیگر عوامل مشترک برای بیماری رفلاکس اسید، شامل موارد زیر است:

1. خوردن وعده های غذایی بزرگ و دراز کشیدن بعد از آن
  2. داشتن اضافه وزن
  3. خوردن یک وعده غذایی سنگین و دراز کشیدن بر روی پشت و یا خم شدن
  4. خوردن تنقلات قبل از خواب
  5. خوردن غذاهای خاص، مانند مرکبات،گوجه فرنگی، شکلات، نعناع، ​​سیر، پیاز، یا غذاهای تند و چرب
  6. نوشیدن برخی نوشیدنی ها مانند: الکل،نوشابه های گازدار، قهوه یا چای
  7. سیگار کشیدن
  8. حاملگی
  9. مصرف آسپیرین، ایبوپروفن، آرام بخش یا داروهای فشار خون

علائم بیماری برگشت اسید معده چیست؟

نشانه­ های رایج رفلکس اسید عبارتند از:

* سوزش سر دل: درد یا ناراحتی که ممکن است از شکم به قفسه سینه و یا حتی به گلو برسد.

* رگورژیتی: یک اسید تلخ که به گلو یا دهان برمی گردد.

* دیسفاژی: باریک شدن مری که باعث می شود، احساس کنید غذا در گلو گیر کرده.

رفلاکس معده چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان این بیماری، پزشک دستورالعمل‌هایی در مورد تغییر عادت‌های غذایی و استفاده از دارو خواهد داد.