تیروئید چشمی؛ علائم و درمان آن

تیروئید چشمی اختلالی است که باعث التهاب عضلات چشم و بافت چربی پشت چشم می‌شود. در این اختلال، چشم‌ها برآمده شده و از حدقه بیرون می‌زنند و معمولاً چشم‌ها و پلک‌ها متورم و قرمز می‌شوند. در حقیقت بیماری تیروئید چشمی یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به اشتباه واکنش نشان می‌دهد به طوری که به قسمت پشت چشم حمله کرده و موجب التهاب و تورم آن ناحیه می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به علت بیماری گریوز، تیروئید فرد بیش از حد فعال است. بیماری گریوز شایع‌ترین علت اختلال تیروئید پر کار است.

بیماری تیروئید چشمی چیست؟

ابتلا به بیماری تیروئید چشم باعث می‌شود که بافت‌های چربی و عضلات داخل حفره چشم (اوربیت) ملتهب و متورم بشود و در نتیجه کره چشم بیرون بزند و حرکت چشم مختل شود. موارد شدید تیروئید چشمی به دید نیز آسیب می‌بیند. تیروئید چشمی معمولاً، اما نه همیشه، همراه با پرکاری تیروئید است و عموماً از یکی از دلایل اصلی پرکاری تیروئید، یعنی بیماری گریوز نشأت می‌گیرد.

از آنجایی که فضای داخل حفره چشم محدود است، متورم شدن بافت‌ها باعث بیرون‌زدگی چشم می‌شود. بیرون زدگی معمولاً خفیف است، اما در موارد شدید کره چشم آنقدر بیرون می‌زند که چشم به خوبی بسته نمی‌شود و پلک‌ پایین نمی‌آید. به این ترتیب بخش شفاف جلوی چشم، یعنی قرنیه خشک و بدون محافظ می‌شود. کره چشم نیز به دلیل نقص عملکرد عضله‌های کنترل کننده نمی‌تواند به راحتی حرکت کند. چنانچه بیماری بسیار شدید باشد، عصب متصل کننده کره چشم به مغز تحت فشار قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند. بیماری تیروئید چشمی یک فاز فعال دارد که با التهاب و ورم همراه است و پس از آن مرحله التیام شروع می‌شود.

نشانه‌ها و علائم تیروئید چشمی

صورت داشتن هر یک از این علائم بایستی سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید:

– تغییر در ظاهر چشم‌ها (برآمده و برجسته شدن چشم‌ها)

– احساس رطوبت در چشم

– احساس خشکی یا نم‌دار بودن چشم‌ها

– داشتن احساس ناخوشایند هنگام نگاه کردن به چراغ‌های روشن

– احساس تورم و بزرگی در یک یا هر دو پلک بالا

– ظاهر شدن پف زیر چشم

– قرمزی چشم و پلک‌ها

– دوبینی یا تاری دید

– احساس درد در داخل و پشت چشم، به ویژه هنگام نگاه کردن به بالا، پایین یا طرفین

– احساس مشکل هنگام حرکت دادن چشم‌ها

گاهی اوقات تشخیص بیماری تیروئید چشمی دشوار است زیرا در برخی از موارد، بیمار مبتلا به التهاب ملتحمه است. در موارد دیگر نیز ممکن است بیمار دچار آلرژی بوده یا حتی مبتلا به تب یونجه باشد. در این شرایط، تشخیص تیروئید چشمی کمی دشوارتر خواهد بود که نیازمند بررسی و معاینات بیشتری است. اما در ادامه، نکاتی را آورده‌ایم که فرد تا حدودی نوع علائم تیروئید چشمی را بتواند تشخیص دهد:

* فرد مبتلا به آلرژی معمولاً در چشم‌های خود احساس خارش دارد در صورتی که تیروئید چشمی احساس خارش به وجود نمی‌آورد.

* اختلال التهاب ملتحمه باعث چسبنده شدن چشم‌ها می‌شود که این مورد شامل علائم تیروئید چشمی نمی‌شود.

* تیروئید چشمی اغلب با درد چشم یا پشت چشم همراه است، به خصوص زمانی که سعی می‌کنید به سمت بالا، پایین یا طرفین نگاه کنید.

* گاهی اوقات تیروئید چشمی با دوبینی همراه است، در حالی که اختلالات اشاره شده این علامت را ندارند.

درمان بیماری تیروئید چشم

اگر پزشک احتمال اختلال تیروئید بدهد، ارزیابی مناسب و پس از آن درمان لازم را انجام می‌دهد. اولویت نخست بازیابی وضعیت نرمال تیروئید است. همزمان با درمان غده تیروئید، وضعیت چشم نیز بررسی و درمان مقتضی شروع می‌شود. گاهی اوقات مشکلات چشم حتی پس از رفع ناهنجاری تیروئید رو به وخامت می‌گذارد. ناراحتی‌های چشم باید توسط متخصص چشم بررسی و درمان شود. در واقع درمان به شدت و درجه فعالیت بیماری بستگی دارد.

بیماری گریوز

گریوز یا بیماری بازدو نوعی پرکاری اتوایمیون تیروئید است که معمولاً همراه بااگزوفتالمی (بیرون زدن چشم از حدقه) است. گریوز به صورت هیپرپلازی سلول‌های تیروئیدی تظاهر پیدا می‌کند و در اثر تقلیدی آنتی بادی IgG بر روی گیرنده هورمون محرک تیروئید (TSH) و فرایند آپپتوزیس در تیروسیت‌ها ایجاد می کنند.