برگشت اسید معده در کودکان

برگشت اسید معده در کودکان (رفلاكس) يك بيماری فيزيولوژيكی و مزمن گوارشی است كه در آن اسيد اضافی از معده به مری، هنگامی كه غذای مصرفی به خوبی هضم نشده است، بر می گردد. در شرايطی كه برگشت اين اسيد بيش از حد باشد و تحت درمان قرار نگيرد می تواند در دراز مدت موجب آسيب جدی به مخاط مری شود. سوزش سردل یا اسید سؤ هاضمه شایع ترین نشانه بیماری رفلاکس معده است. کودکان کمتر از 12 سال اغلب علایم مختلف رفلاکس معده را در خود دارند.

علایم و نشانه های رفلاکس معده در کودکان

این علایم بیشتر اوقات شامل سرفه خشک، علایم آسم یا مشکل سوزش در دل را نخواهند داشت. هر کودک ممکن است علایم متفاوتی داشته باشد. در واقع علائم سوزش یا برگشت اسید معده در کودکان شامل شرایط زیر است: آروغ زدن، درد معده، سکسکه، غذا نخوردن، بدخلقی در هنگام وعده های غذایی، استفراغ، سوزش و درد در معده، احساس خفگی، سرفه، سرفه در شب و علایم دیگر نیز مانند خس خس سینه، سرماخوردن مدام، عفونت گوش مدام، گلودرد در صبح، طعم ترش دهان، بوی بد دهان، از بین رفتن مینای دندان می باشد. که این علایمک می تواند برای سلامتی کودک اختلال ایجاد کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر کودک شما استفراغ خفیف دارد اما ناراحت به نظر نمی‌رسد و به خوبی هم وزن اضافه می‌کند، لازم نیست به پزشک مراجعه کنید، هرچند برای رفع نگرانی باز هم گفتن این موضوع به پزشک کودکتان بهتر است. اما اگر احساس می‌کنید که این استفراغ‌ها فرزند شما را اذیت می‌کند یا روی وزن‌گیری مناسب کودک اثر نامطلوبی گذاشته است، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری باشد، پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد و به تسکین ناراحتی فرزندتان کمک کند.

* جهت مشاوره و مراجعه به پزشکان متخصص اطفال مرکز می توانید با شماره  29122060 تماس حاصل فرمایید.