انسداد مجاری اشکی در کودکان

مجرای اشکی در کودکان کانالی است که از طریق آن اشک و ترشحات از چشم خارج می شوند و انسداد مجرای اشکی مانع خروج طبیعی این مایعات از داخل چشم کودک شده و باعث تجمع آن ها در چشم می شود. در واقع مجرای اشکی یک کانال ضروری برای خروج این مایعات است. بسیاری از کودکان هستند که وقتی به دنیا می‌آیند مجرای اشکی آن‌ها به طور کامل رشد پیدا نکرده است و این مشکل می‌تواند موجب انسداد مجرای اشکی، اشک ریختن زیاد از چشم و عفونت چشم در کودک شود.

نحوه تشخیص انسداد مجرای اشکی در کودکان

علایم انسداد مجرای اشک در نوزاد خیلی زود بروز می‎ کند و به طور معمول پیش از رسیدن بچه به سن سه ماهگی خود را نشان می‎ دهد.

پزشکان برای رسیدن به تشخیص نشانه‎ های زیر را دنبال می‎ کنند:

– اشکریزش بیش از حد

– وجود یک ناحیۀ متورم از اشک زیر چشم‌ها که زیر عنوان برکه لاکریمال شناخته می‎شود

– وجود ترشح از چشم

– پوسته دادن چشم یا مژه‎ها پس از خوابیدن

– وجود برآمدگی در نزدیکی گوشه چشم

– وجود ورم، زخم یا افتادگی در نزدیکی بینی

پزشک کودک را به طور کامل مورد بررسی قرار می‎دهد تا مطمئن گردد که وجود اختلالات دیگر باعث ایجاد وضعیت مزبور نیست.

پزشک فشار چشم و سلامت قرنیه را در مورد گلوکوم نوزادی بررسی می‎کند. در عین حال برای از تشخیص خارج کردن ورم ملتحمه پزشک سرخی، ورم یا تحریک احتمالاً موجود در چشم‎ها را مورد بررسی قرار می‎ دهد.

علل گرفتگی مجرای اشکی در کودکان

علت اصلی انسداد مجرای اشکی باقی ماندن لایه نازکی از مخاط بر روی محل خروجی مجرای اشکی کودک به حفره بینی می باشد. همچنین در موارد دیگر ممکن است انسداد در محل ورودی کیسه اشکی، تنگی یا عدم تکامل مجرای اشکی موجب اشک ریزش کردد.

درمان گرفتگی مجاری اشکی در کودکان

در اغلب موارد انسداد مجاری اشکی بدون درمان و در طول سال نخست زندگی بچه برطرف می ‎شوند. همچنین در صورتی که علائم حاد عفونت مانند تب و لرز و قرمزی محل مجرای اشکی وجود نداشته باشد معمولاً در سن زیر یکسال درمان اول استفاده از قطره آنتی بیوتیک موضعی و ماساژ کیسه اشکی است.

درواقع درمان مجاری اشکی باید توسط پزشک متخصص چشم صورت بگیر که پزشک با توجه به شرایط کودک تصمیم می گیرید که چه نوع درمانی را تجویز کند. که این نوع درمان می تواند بصورت محافظ کارانه باشد یا با روش‎های درمانی تهاجمی‎ تر برای درمان گرفتگی مجاری اشکی کود اقدام کند.