انسداد مادرزادی مجرای اشكی نوزادان

انسداد مجرای اشکی چیست؟

به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی می شود، انسداد مجرای اشکی(DCR) گفته می شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است. نوع اکتسابی آن در اثر یک عفونت رخ می دهد. انسداد مادرزادی مجرای اشکی معمولا بین سنین 3 تا 12 هفتگی، به شکل اشک ‌ریزش مداوم از یک چشم و در موارد نادری از هر دو چشم بروز پیدا می‌کند.

علت انسداد مجرای اشكی:

علت این انسداد باقی ماندن پرده ای در انتهای مجرای اشکی در سمت بینی است. انسداد مجرای اشکی نوزادان ممکن است با بیماری ورم و التهاب ملتحمه چشم اشتباه شود. اما باید توجه داشت که در تنگی مادرزادی مجرای اشکی، اولا علائم دیررس است و ثانیا ترشحات چرکی در گوشه چشم غالبا وجود ندارد.

معمولا پزشکان نمی توانند علت انسداد کانال اشک (مجرای اشکی- بینی) را بیابند. اما ما در اینجا برخی از دلایل معمول را ذکر می کنیم:

– تورم ملتحمه چشم

– پولیپ بینی بیمار

– برخی از مشکلات مادرزادی

– عفونت های مکرر بینی

– ممکن است تومور باعث انسداد شود

– برخی از زخم ها در داخل بینی

علائم انسداد مادرزادی مجرای اشکی

در یک ماه اول بعد از تولد، ریزش اشک در زمان گریه کردن نداریم. ترشح، التهاب مکرر ملتحمه و التهاب و عفونت کیسه اشکی وجود دارد که در این صورت ناحیه زیر چشم و نزدیک بینی قرمز و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس است. ممکن است این ناحیه متورم شود و ترشح موکوسی در کناره داخلی چشم دیده شود. علائم نوزاد با گرد و غبار و باد تشدید می شود.

به طور کلی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در بچه‌ها به سه صورت دیده می‌شود:

– اولین حالت، اشک ریزش مداوم بدون همراه بودن ترشحات چرکی است.

– دوم، اشک‌ریزش مداوم همراه با ترشحات چرکی به خصوص هنگام ماساژ کیسه اشکی است که این بیانگر انسداد کامل مجرای اشکی می‌باشد(این فرم شایعی است).

– سوم، اشک‌ریزش متناوب به خصوص هنگام سرماخوردگی است که بیانگر مشکلات بینی می باشد که هنگام سرماخوردگی شدت یافته و به طور موقت مجرای اشکی را می‌بندد.

هریک از سه حالت فوق باید توسط والدین مورد پیگیری قرار گیرد و بچه‌ توسط چشم‌ پزشک معاینه شود. معمولا این بچه‌ها نسبت به نور حساس نیستند، ولی قرنیه، شفاف و کره چشم سالم است و تنها انسداد مجرا مطرح است. حدود 90 درصد این بچه‌ها تا سن یک سالگی انسدادشان برطرف می‌شود و والدین نباید نگران باشند. تنها لازم است معاینه شوند و دستور ماساژ صحیح و درمان طبی توسط پزشک معالج به والدین داده شود. هیچ اقدام خاصی برای باز شدن مجرا لازم نیست و نباید در درمان جراحی سونداژ بی‌مورد عجله شود و باید منتظر بمانیم تا مجرا باز شود. تنها در موارد عفونت حاد کیسه اشکی است که سونداژ را زودتر از موعد توصیه می‌کنیم.

جراحی‌ برای‌ گشادكردن‌ و گذاشتن‌ میل‌ در مجرای‌ اشكی‌:

این‌ امر در شیرخواران‌ معمولاً با بیهوشی‌ عمومی‌ مختصری‌ انجام‌ می‌شود. در بزرگسالان‌ غالباً در مطب‌ پزشك‌ با بی‌حسی‌ موضعی‌ انجام‌ می‌گردد. پس‌ از گشادكردن‌، دستگاه‌ مجرای‌ اشكی‌ با آب‌ نمك‌ شستشو می‌گردد.