التهاب چشم ؛ علل و راه های درمان

قرمزی چشم یکی از مشکلات شایعی است که به دلایل متفاوتی ایجاد می شود و علل مختلفی برای آن می توان ذکر کرد اما شاید از مهم ترین علتهای قرمزی چشم بتوان به خشکی چشم و عفونت های چشمی اشاره کرد که علائم و راههای درمان آن هم متفاوت است.

کارشناسان می گویند قرمز شدن چشم ها گاهی اوقات به دلیل بیماری های چشمی و گاهی به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی بروز می کند؛ همچنین خشکی، عفونت، آلرژی و سایر علل هم می توانند دلیل قرمزی چشم باشند که هر یک راه های درمان خاص خود را دارند.

1- خشکی چشم ها

خشکی چشم با سوزش، خارش و التهاب همراه است که در نتیجه سبب قرمز شدن چشم می شود.

خشکی چشم در بزرگسالان بالای 50 سال شیوع بیشتری دارد اما این عارضه در افراد جوانی که زمان زیادی به صفحه نمایش رایانه خیره می شوند نیز مشاهده می شود و دلیل مهم آن کاهش دفعات پلک زدن است.

از علایم وجود این عارضه می توان به احساس سوزش یا وجود جسم خارجی در داخل چشم اشاره کرد.

راهکار رفع خشکی چشم استفاده از قطره اشک مصنوعی است که چشم را مرطوب نگه می دارد و باعث کاهش التهاب و برطرف شدن قرمزی آن می شود.

چشم پزشکان می گویند برای جلوگیری از بروز این علایم می بایست دفعات پلک زدن را به ویژه هنگام کار با رایانه افزایش داد. اگر با این راهکار مشکل برطرف نشد، احتمالاً خشکی چشم مزمن شده و باید به چشم پزشک مراجعه شود.

* درمان:

به وسیله اشک مصنوعی می توان چشم را مرطوب نگه داشت و قرمزی والتهاب آن را کاهش داد.

2- آلرژی های فصلی

آلرژی هایی همچون حساسیت به گرده های گیاهان و علف می تواند باعث تورم و التهاب در چشم شود که در نتیجه قرمزی چشم را درپی دارد.

یکی از پیامدهای آلرژی ها، خارش چشم ها است که در صورت مالش، التهاب و قرمزی چشم تشدید می شود.

برای رفع این مشکل چندین بار در روز چشم های خود را با آب سرد بشویید یا به مدت 15 دقیقه از کمپرس ملایم آب سرد استفاده کنید. اگر به آلرژی شدید دچار هستید مراجعه به پزشک و دریافت داروهای ضد حساسیت توصیه می شود. این داروها معمولاً واکنش بدن به عوامل آلرژی زا را کاهش داده و از بروز التهاب شدید چشم ها پیشگیری می کنند.

*درمان:
برای از بردن التهاب و قرمزی چند بار در روز به مدت 15دقیقه از کمپرس سرد استفاده نمائید و با دکتر مراقبت های اولیه در موردآلرژی خود و نحوه کنترل آن صحبت نمائید. ممکن است برای شما آنتی هیستامین تجویز کند که باعث کاهش پاسخ بدن به مواد حساسیت زا و التهاب می شود. از آنجا که آنتی هیستامین ممکن است باعث خشکی چشم شود از اشک مصنوعی برای جلوگیری از آن استفاده نمائید.

3- استفاده از برخی داروها

آنتی هیستامین‌ها تنها داروهایی نیستند که قرمزی و خشکی چشم را برای شما به ارمغان می‌آورند، قرص‌های خواب آور و داروهای ضد اضطراب و حتی داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن نیز می‌تواند باعث قرمزی چشم شود. این داروها با کاهش جریان خون بافت داخل و اطراف چشم آن را خشک و قرمز کنند.

*درمان:

در درمان سریع از اشک مصنوعی استفاده نمائید. اما برای درمان بلند مدت باید با پزشک که دارو تجویز کرده است صحبت شود او ممکن است قادر به تنظیم دوز دارو و یا ارائه نسخه دارویی جدید با عوارض جانبی کمتر باشد.

4- کم خوابی

چشم‌ها نیاز دارند برای مدتی زمان طولانی بسته باشند تا لایه های اشک دوباره بازسازی شده و پر شوند، فقدان اشک باعث قرمزی چشم می شود.

*درمان:
اشک مصنوعی می تواند به مرطوب نگه داشتن لایه خشک اشک کمک کند. همچنین 8-7ساعت خواب در طی شبانه روز می تواند از قرمزی و خشکی چشم جلوگیری نماید.

5- سیگاری‌ها و افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند

دود سیگار می تواند باعث منقبض کردن رگ های خونی چشم و خشک شدن سطح آن شوند، هنگامی که بدن شما احساس خشکی و کمبود جریان خون کند باید تلاش کند تا با گشاد کردن رگ‌های خونی آن را جبران کند.

*درمان:
اگر فرد سیگاری هستید آن را ترک نمائید و اگر سیگار نمی کشید به دنبال هوای تازه باشید.

6- چشم صورتی

چشم صورتی یا التهاب یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که در یک یا هر 2 چشم رخ دهد، این بیماری بسیار مسری است و به راحتی بر اثر مالش از یک چشم به چشم دیگر انتقال می یابد، عفونت سبب التهاب در اطراف و داخل چشم می شود و چشم را قرمز و متورم می نماید.

7- شنا کردن

نمک موجود در آب اقیانوس باعث خشکی و قرمزی چشم می‌شود، مواد شیمیایی سوزاننده مانند کلر موجود در آب استخر باعث از بین رفتن برخی از باکتری‌های خوب در چشم می شود و این عامل باعث قرمزی و سوزش چشم شما می‌شود.

*درمان:

شستن چشم ها با نرمال سیاهن یا اشک مصنوعی به تمیزی چشم ها و کاهش قرمزی چشم کمک می کند و عینک ایمنی به محافظت چشم در برابر نمک و مواد شیمیایی کمک می کند.

8- قطره های سفید چشمی

به طور غیرعادی قطره های سفید چشمی می‌تواند مشکل قرمزی چشم را بدتر کند زیرا با منقبض کردن رگ‌های خونی چشم جریان خون را کاهش خواهند داد.

*درمان:

به کار بردن قطره های چشمی یک بار و به میزان کم مشکلی ندارد. اما اگر آنها را به مدت 2 تا 1 هفته هر روز به کار می برید باید نزد پزشک بروید تا علت قرمزی چشم شما را تشخیص دهد. هنگامی که علت مشخص شد می توانید آن را درمان کنید.