آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن

با توسعه شهرها و افزایش شهرنشینی و از طرفی استفاده بیشتر مردم از خودروهای شخصی، بحث آلودگی هوا تبدیل به یکی از معضلات اکثر شهرهای بزرگ دنیا شده است. آلودگی هوا می تواند باعث احساس ناراحتی در گلو، ریه و چشم ها شود. سوزش چشم، سرفه و تنگی نفس از جمله علائم رایج قرار گرفتن در معرض هوای آلوده است.

آلودگی هوا چیست؟

هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده شود. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که گازهای مضر، گرد و غبار، دود و … وارد جو شود. این قضیه باعث می شود که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها به دلیل کثیف شدن هوا با مشکلات متعددی روبرو شود.

آلودگی هوا از تجمع انواع گازها، قطرات ریز و ذراتی که باعث کاهش کیفیت هوا می شوند تشکیل شده است. آلودگی هوا ممکن است در شهر، حاشیه شهر و حتی روستا اتفاق بیافتد.

در بسیاری از شهر ها اوزون مهمترین بخش آلودگی هوا محسوب می شود. گاز های تولید شده از ماشین ها و موتورها و کارخانه ها بعد از تعامل و برخورد با نور خورشید به اوزون تبدیل می شوند. در شهر ها، سطح اوزون زمانی که هوا راکد است و خورشید می تابد و دمای هوا گرم است، بالا می رود. این اوزون نباید با اوزونی که در جو زمین قرار دارد و از ما در مقابل اشعه های خطرناک خورشید محافظت می کند، اشتباه گرفته شود.

آلودگی داخلی

آلودگی هوای داخل خانه اهمیت بیشتری نسبت به آلودگی هوای خارج از خانه دارد. برای این که همان هوای آلوده ای که خارج از خانه وجود دارد در داخل فضای خانه نیز هست و علاوه بر آن یک سری فاکتورهای دیگری نیز در هوای داخل خانه وجود دارد که در هوای خارج از خانه وجود ندارد. به طور مثال شما در خانه ممکن است سیگار بکشید، این سیگار در فضای بسته خانه حجمش بیشتر از خارج از خانه است. این مثال را می توان درباره مصرف قلیان در فضای بسته خانه نیز بزنیم.

آلودگی خارج از خانه

مهم ترین عامل ایجاد آلودگی هوا در شهرها سوختی است که در خودروها استفاده می شود. سوختن این نوع سوخت ها در خودروها آن هم با توجه به ترافیک های چند ساعته و همچنین ازدیاد خودروهای تک سرنشین که گاهی جزو خودروهای فرسوده و آلاینده هستند باعث ایجاد آلودگی هوا از طریق ایجاد گاز دی اکسید کربن می شوند. متاسفانه باید به این نکته اشاره کرد که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در 50 سال اخیر مقدار دی اکسید کربن موجود در جو زمین به طور هولناکی افزایش پیدا کرده است که این مسئله ای بسیار نگران کننده بوده و باعث گرم تر شدن هر روزه جو زمین می شود. در خارج از خانه و زمانی که با آلودگی شدید هوا رو به رو هستیم تاکید بر این است که حتما از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس ها استفاده کنیم.

آلودگی هوا می تواند باعث بروز چه علائمی شود؟

افراد می توانند واکنش های بسیار متفاوتی را به آلودگی هوا نشان دهند. ممکن است برخی از مردم دچار تنگی نفس و یا سرفه شوند در حالی که برخی دیگر هیچ علائمی را از خود نشان نمی دهند. از آنجا که ورزش باعث سریعتر و عمیق تر شدن تنفس می شود، می تواند این علائم را بدتر کند. افرادی که بیماری های قلبی مانند آنژین صدری (درد قفسه سینه)، یا بیماری های ریوی مانند آسم و آمفیزم (emphysema) دارند ممکن است نسبت به آلودگی هوا بسیار حساس بوده و حتی نسبت به آلودگی های هوای کم نیز واکنش نشان دهند در حالی که افراد دیگر هیچ علائمی از آلودگی هوا را بروز نمی دهند.

ممکن است کودکان نسبت به بزرگسالان در آلودگی های هوایی خفیف، بیشتر دچار مشکل شوند. همچنین کودکان در هوایی با سطح آلودگی بالا نسبت به هوای تمیز با بیماری ها و ناخوشی های بیشتری مانند برونشیت و گوش درد مواجه می شوند.

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا

1. ابتلا به بیماری‌های ریه و مشکلات تنفسی

شیوع بیماری‌های نظیر آسم و انسداد ریوی مزمن با افزایش آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد. کودکان و نوزادان به دلیل ضعف بدنی نسبت به این بیماری‌های آسیب‌پذیرتر هستند.

2. ابتلا به آسم

آسم یک بیماری مزمن التهابی دستگاه تنفسی است که خاصیت عود شوندگی دارد. علائم اصلی آن شامل تنگی نفس، خس‌خس کردن هنگام نفس کشیدن و سرفه است.

ابتلا به آسم ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد اما عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و مواد آلرژی‌زا نیز باعث تشدید آن می‌شوند.

پیشگیری و درمان آسم

برای پیشگیری از ابتلا به آسم بهتر است از قرار گرفتن کودکان در معرض هوای آلوده جلوگیری شود. استفاده از دستگاه تصفیه هوا می‌تواند هوای خانه را از آلودگی‌های مختلف که باعث بروز آسم می‌شوند پاک کند. همچنین برخی از مواد خوراکی باعث پیشگیری و کنترل بیماری آسم می‌شوند.

– زنجبیل باعث تسکین درد سینه می‌شود و برای بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است.

– عسل باعث نرم شدن گلو و سینه می‌شود و برای درمان سرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

– شلغم علاوه بر کمک به درمان آسم، برای درمان سرماخوردگی نیز مفید است.

– موسیر حتی اگر با ماست میل شود باعث ضدعفونی شدن گلو و مجرای تنفسی می‌شود.

– موز کمک می‌کند خس‌خس سینه حین نفس کشیدن رفع شود.

3. ابتلا به سرطان ریه

در گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان ریه، استعمال بیش از حد دخانیات بود. اما امروزه آلودگی هوا مخصوصا آلودگی هوای داخل خانه نیز به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زا شناخته می‌شود. مردم در فضاهای متراکم با تهویه نامناسب به زندگی و کار مشغول‌اند و در کنار آن نیز آلودگی هوای شهرها به شدت رو به افزایش است. این سرطان با علائمی مانند سرفه‌های شدید، تنگی نفس، خس‌خس سینه هنگام نفس کشیدن، تب، درد قفسه سینه و ضعف همراه است.

برای کمک به درمان سرطان ریه می‌توان از مواد غذایی مختلف از جمله دم‌نوش‌ها و چای‌ها کمک گرفت. مثلا نوشیدن چای سبز به صورت روزانه باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

تنفس در هوای آلوده برای مدت طولانی باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و ازون وارد گردش خون شده و باعث بروز اختلال در عملکرد قلب و عروق و وقوع سکته می‌شود.

آلودگی هوا؛ تهدیدی برای زنان باردار و نوزادان

نوزادان و کودکانی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند معمولا از مشکلات تنفسی مختلف رنج می‌برند. به دلیل آن‌که سیستم تنفسی کودکان در حال رشد و شکل‌گیری است، آسیب‌پذیری آن‌ها نیز بیش از بزرگ‌سالان است.

برای حفظ سلامت ریه و دستگاه تنفسی نوزادان، کودکان و حتی بزرگ‌سالان باید از حضور در محیط‌هایی با هوای آلوده خودداری کرد. در صورت اجبار نیز باید نکات لازم برای مقابله با آلودگی هوا را مدنظر داشت. برای مثال زدن ماسک هنگام بیرون رفتن از منزل یا خرید دستگاه تصفیه هوا برای خانه یا محل کار.

تغذیه

تغذیه انسان موضوع بسیار مهم و موثری است. حتما باید از سبزیجات تازه استفاده کنیم، هم چنین خوردن گردو و پسته برای افرادی که دچار بیماری های ریوی هستند و حتی افراد سالم به شدت توصیه می شود. از طرف دیگر به مصرف بیشتر آب توجه داشته باشید چرا که آب باعث مرطوب ماندن ریه شده و از بروز بیماری های ریوی جلوگیری می کند. متاسفانه این تصور به وجود آمده که خوردن شیر برای مقابله با آلودگی هوا موثر است اما باید به این نکته اشاره کرد جدای از تاثیرات لبنیات به عنوان یک منبع غذایی، لبنیات هیچ تاثیری در مقابل آلودگی هوا ندارد و بهتر از هر چیزی مصرف زیاد آب آشامیدنی است.