هرآنچه که باید از سرطان سینه بدانید!

سرطان سینه تهدید بزرگی برای سلامت زنان است. این سرطان شایع ترین سرطان در زنان است. میزانن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی 30 در 100 هزار نفر است و پنجمین علت مرگ در بین سرطان ها برای خانم های ایرانی است. شایعترین سن بروز آن 45 تا 55 سال است. بررسی ها نشان می دهد مبتلایان به سرطان پستان در ایران 10 سال جوان تر از مبتلایان به این بیماری در کشورهای غربی هستند، شيوع 34 درصد ابتا به سرطان پستان زیر 40 سالگی در مقایسه با آمار کشورهای غربی، که در آن جا تنها 6 درصد بیماران زیر 40 سال سن دارند، نگران کننده است. چاقی، اضافه وزن، دخانیات و عد متحرک کافی از عوامل بروز این سرطان هستند.

سابقه بروز سرطان در فاميل مونث درجه يك و دو يائسگی بالای 55 سال؛ سن بالای 35 سال در اولين حاملگی از عوامل خطر بروز اين سرطان محسوب مي شوند. اما اگر تمام زنان معاینه ماهانه پستان را انجام دهند و معاینه به وسیله پزشک و ماموگرافی نیز در زمان مناسب انجام گیرد، می توان از پیشرفت 95 درصد موارد سرطان پستان جلوگیری کرد. به کمک خودآزمایی می توان امکان شناسایی هر چه زودتر سرطان پستان و اخذ بهترین تصمیم درمانی را فراهم آورد.

سرطان سینه چیست و چگونه آغاز می شود؟

سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

پستان از غدد شیر و کانال هایی که شیر را به نوک پستان منتقل می نمایند تشکیل می گردد. به افزایش بدون کنترل و نامنظم سلولهای پوشش دهنده غدد شیر و کانالهای آن و با ادامه افزایش آن با پخش شدن در نقاط مختلف بدن از طریق خون و لنف ها سرطان سینه گفته می شود. سرطان پستان پس از سرطان کبد، شایع ترین نوع سرطان در جهان می باشد. گزارش شده است که از هر هشت زن یک نفر در بخشی از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می گردد.

علائم و نشانه‌های سرطان سینه

توده های قابل لمس در پستان و در زیر بغل، ترشح نوک پستان (یکطرفه، به خودی خود، به صورت خونی و یا ترشحات سروزی)، تو رفتگی نوک پستان، التهاب پوست و نوک پستان، پوسته پوسته شدن، عدم تقارن و یا بزرگی پستان، متاستاز اعضاء دور دست از علائم سرطان پستان می باشد. توده های سرطانی، توده هایی سفت تر، نا مرتب و محدود می باشند که در بافت پستان براحتی تکان نمی خورند. اگر حداقل یکی از علائم ذکر شده در فوق وجود داشته باشد، بدون اتلاف وقت می بایست به یک متخصص مراجعه نمود. اما در برخی موارد ممکن است که هیچکدام از این علائم وجود نداشته باشد و سرطان تنها با ماموگرافی قابل تشخیص باشد.

1. توده یا تومور پستان
  2. ترشح از نوک پستان از نشانه های سرطان سینه
  3. تغییرات پوست پستان از نشانه های سرطان سینه
  4. تغییرات نوک پستان ازعلائم سرطانسینه
  5. بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل
  6. تغییر اندازه پستان از نشانه های سرطان سینه

معمولا توده‌ای را که در سینه‌ها یافت می‌شود با سرطان سینه مرتبط هستند. اما اغلب مواقع وجود یک توده در سینه به معنی سرطان سینه نخواهد بود یا توجه به یافته‌های کلینیک مایو، دلایل معمول توده‌های خوش خیم سینه عبارتند از:

– عفونت بافت سینه

– بیماری فیبروکیستیک سینه

– فیبروآدنومِ سینه

– نِکروز چربی

– در نکروز بافت چربی سینه، توده ایجاد شده را با کمک بیوپسی می‌توان از توده سرطانی تشخیص داد.

روشهای تشخیص سرطان پستان کدام ها می باشند؟

1. روشهای تصویربرداری: ماموگرافی، سونوگرافی، MRI
  2. روش نمونه برداری: بیوپسی آسپیراسیون سوزن نازک، بیوپسی Tru-cut، بیوپسی وکیوم، بیوپسی انسیزیونال، بیوپسی پستان سوزنی

سه روش شناخته شده برای تشخیص زودرس سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

– خودآزمایی پستان

– معاینه سینه توسط پزشک

– ماموگرافی یا سونوگرافی پستان

روش های درمانی در سرطان پستان کدام ها هستند؟

روش درمانی در سرطان پستان بنابر مرحله بیماری متفاوت می باشد:

– درمان جراحی

– عمل های جراحی پستان: جراحی محافظتی، ماستکتومی (بریدن تمام پستان)

– عمل های جراحی زیر بغل: بیوپسی غده لنفاوی سنتنیال، جراحی باز زیر بغل (عمل جراحی خارج نمودن غدد لنفاوی زیر بغل)

– شیمی درمانی

– رادیوتراپی