آنفولانزا و سرماخوردگی را از روی علائم آنها تشخیص دهید

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در چیست؟ آنفولانزا و سرماخوردگی چه علائم مشترکی با هم دارند؟ بررسی نشانه‌های بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا نشان می‌دهد که این دو بیماری در عین شباهت، تفاوت‌های اصلی و مهمی دارند که با شناخت آن‌ها می‌توان بهتر و زودتر بیماری را درمان کرد.

علت سرما خوردگی و آنفولانزا چیست؟

بیش از 200 نوع ویروس مختلف می توانند سرما خوردگی ایجاد کنند. در مورد آنفلوانزا عموماً دو نوع ویروس آنفولانزا A وB، باعث بروز این بیماری در انسان می‌شوند. به طور معمول نوع عامل همه‌گیری سالانه‌ای است که رخ می‌دهد. این ویروس‌ها پیوسته تغییر می‌کنند و زیرنوع‌ها یا سوش‌هایی را تولید می‌کنند که با ویروس اولی تفاوت دارند اما برخی از ویژگی‌های آن را حفظ کرده‌اند. سوش‌های ویروس آنفولانزا که باعث آنفولانزا می‌شوند ممکن است از سالی به سال دیگر تفاوت داشته باشد. همین مطلب یعنی انواع کم ویروسهایی که باعث آنفولانزا می شوند باعث شده واکسن هایی تهیه شود که به پیشگیری از آنفولانزا کمک می کنند. اما در مورد سرما خوردگی ساختن واکسن به دلیل تعداد زیاد ویروسها میسر نیست.

تفاوت سرما خوردگی با آنفولانزا

آنفولانزا و سرماخوردگی علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولاً خفیف تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدیدتری دارد. سرما خوردگی معمولاً علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد. هچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش وسر درد هم دیده شود. آنفولانزا  معمولاً به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است. بیمار احساس ضعف و خستگی می کند و تب دارد.

علائـــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم و گلو درد  ممکن است دیده شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملاً خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه تر است. اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد، لیکن آن یک بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.

بیماری آنفولانزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ‌ومیر بیشتری دارد.

علائم آنفولانزا:

معمولاً نشانه‌های آنفولانزا از سرماخوردگی شدیدتر است. آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب و گاه تب‌های بالای 40 درجه، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف‌های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود البته ممکن است بیمار لرز هم داشته باشد اما لرز اکثراً در ذات‌الریه دیده می‌شود.

علائم آنفولانزا عبارت‌اند از گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی گلو و سرفه. بیشتر این علائم طی ۲ تا ۵ روز بهبود پیدا می‌کنند. اما معمولاً بیش از یک هفته بیمار احساس خستگی و ضعف دارد. در افراد مبتلابه آنفولانزا عارضه ذات‌الریه بسیار رایج است و این بیماری را بیشتر می‌توان در جوانان، سالمندان و افراد مبتلابه مشکلات ریه و قلب مشاهده کرد.

علائم سرماخوردگی:

سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علایم آن عطسه‌های شدید و پشت سر هم، آبریزش بینی، گلودرد و… است. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب نیز می شوند ولی تب به‌ندرت بزرگسالان را درگیر می‌کند. بنابراین در سرماخوردگی دردهای شدید عضلانی و تب‌های بالا همچنین سردردهای شدید و سرفه و کوفتگی عضلات برخلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می‌شود.

نشانه‌های بعدی سرماخوردگی ازجمله آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه پس‌از آن ظاهر می‌شوند و برای ۴ یا ۵ روز ادامه‌دارند. حتی ممکن است فرد بیمار تب کند که البته در بزرگ‌سالان کمتر دیده‌شده است و کودکان بیشتر در معرض خطر تب قرار دارند. پس از آبریزش بینی، ترشحات سبزرنگ و غلیظی از بینی ترشح می‌شود که کم‌کم به ترشحات مخاطی ختم می‌شود. پس‌ازآن وضعیت بیمار رو بهبود می‌رود.

رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا:

به‌منظور جلوگیری از انتشار آنفولانزا و سرماخوردگی رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری می­ باشد و شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون قبل از خوردن غذا به‌ویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است. همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب كرد. همچنين بايد در زمان  سرماخوردگی و آنفلوانزا پس از سرفه و عطسه اگر دستمال در دسترس ندارید، از آستین یا آرنج خود به‌جای کف دست استفاده کنید تا از انتقال بیماری کاسته شود. استفاده از ماسک ضروری است و حتی اهمیت ماسک بیمار همیشه بیشتر از ماسک اطرافیان است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و مهر ماه می ­باشد.

تزریق واکسن آنفولانزا 50 تا 80 درصد کمک می‌کند تا شخص مبتلا نگردد و اگر هم بیمار شد نه ‌تنها از شدت بیماری می‌کاهد بلکه طول دوره بیماری نیز کاهش می‌یابد. در طول مدت بیماری آنفولانزا استفاده از مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند به بیمار کمک شایانی می‌کند تا بهبودی هرچه زودتر حاصل شود.